maanantai 8. huhtikuuta 2013

Byron Bay

Tällä hetkellä olemme takaisin Suomessa ja meillä on muutto käynnissä. Pakko kuitenkin palata Suomen räntäsäästä vielä hetkeksi Australian lämpöön, sillä muutama juttu on kertomatta.

Keskiviikkona maaliskuun 13. päivä lähdimme retkelle Byron Bayhin. Olimme jo kuukausia aikaisemmin ajaneet sinne, mutta silloin oli lomakausi Australiassa kuumimmillaan ja joka paikassa oli kovat ruuhkat. Päätimme jo silloin, että palaisimme Byron Bayhin paremmalla ajalla.

Byron Bay on pieni ja ihana rannikkokylä New South Walesin osavaltion koilliskulmassa. Matkaa sieltä on Sydneyyn n. 770 kilometriä ja Brisbaneen n. 165km. Byron Bayssä asuu vain yli 5000 ihmistä, mutta se on loma-aikaan suosittu kohde ja silloin ihmismäärä tuplaantuu helposti. Kylän lukuisat uimarannat sekä rento ilmapiiri houkuttelevat paikalle varsinkin nuoria matkaajia ja surffareita. Byron Bayn erikoisuus on Byron-niemi (Cape Byron), joka on koko Australian mantereen itäisin kohta. Suosittu turistinähtävyys on Cape Byron Lighthouse, joka rakennettiin vuonna 1901.

Jätimme auton parkkiin keskustan kadulle ja heti ensimmäisenä suuntasimme rannalle. Suuri Main Beach on ihan keskustan vieressä. Ilma oli hyvä pitkästä aikaa ja aurinko paistoi pilvien takaa. Ranta oli täynnä ihmisiä ja osa oli uimassa tai surffaamassa. Emme viipyneet rannalla kauaa, vaan lähdimme kävelemään keskustan katuja ristiin rastiin. Byron Bayn keskusta on kivan kokoinen. Siellä on paljon tekemistä turisteille, mm. paljon erilaisia kauppoja ja hyvännäköisiä ravintoloita.

Main Beach
Ihmisiä uimassa ja Cape Byron Lighthouse

Poikkesimme jollekin kauppakujalle ja siellä oli kiva pieni hampurilaiskioski Beloporto. Se oli selvästi suosittu lounasaikaan, joten päädyimme itsekin jonon jatkoksi. Otimme hampurilaiset mukaan ja suuntasimme takaisin autolle. Ajoimme keskustasta vähän eteenpäin konti Cape Byronia ja söimme lounasta ennen majakalle lähtöä. Herkulliset hampurilaiset!

Kun olimme syöneet, lähdimme ajamaan kohti majakkaa. Jätimme auton parkkiin mäen rinteelle ja kävelimme majakalle vievää tietä pitkin ylöspäin. Yhtäkkiä taivas repesi ja alkoi sataa kaatamalla vettä! Juoksimme puun alle suojaan ja odotimme siinä hetken, että sade loppui. Hyvä puoli Australian sadekuuroissa on, että ne kestävät usein vain pienen hetken. Niin kävi nytkin, ja pääsimme jatkamaan kiipeämistä. Maisemat olivat henkeäsalpaavan kauniit!

Majakalle vei pieni kapea tie.

Cape Byron Lighthouse

Tallow Beach

Kävelytie huipulle

Autolla olisi päässyt ylös asti, mutta ylhäällä oli parkkimaksu.
Kävely teki ihan hyvää :)

Majakan luona oli pieni kahvila ja parkkipaikka. Turisteja parveili siellä täällä ja se kertoo jotain majakan maineesta, kun ihmiset tulevat katsomaan sitä sateesta huolimatta. Ylhäältä majakan luota oli hienot maisemat joka suuntaan. Majakan sisällä oli pieni museo ja ylös torniin pääsi kiipeämään pientä maksua vastaan. Kun olimme ihailleet ympäristöä tarpeeksi, lähdimme takaisin autolle.

Palasimme keskustaan ja kiersimme katuja vielä muutaman hetken. Ostimme jäätelöt ja aurinko paistoi taas. Sitten lähdimme ajamaan takaisin Gold Coastille. Byron Bay oli kiva paikka! Siellä olisi voinut viettää useammankin päivän, mutta tämmöinen päiväretki oli myös ihan sopiva. Ehkä sinne palataan vielä joskus :)