keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Singapore day 2

Pinkki merkki ylhäällä on Singapore Zoo, sininen on meidän hotelli.

Metrossa

Pitää muistaa juoda paljon :)

Toinen kokonainen päivä (26. maaliskuuta) Singaporessa alkoi kuin ensimmäinenkin: hotellin aamiaisella. Paistetun riisin ja nuudelien jälkeen lähdimme kävelemään kohti Bugis-metroasemaa. Ostimme metroaseman automaatista liput Ang Mo Kio -asemalle. Lippujen osto oli helppoa ja ne olivat aika halvat (n. 1€/hlö). Kahden lyhyen metromatkan jälkeen olimme Ang Mo Kiossa keskustan ulkopuolella. Siellä oli viitat turisteille, että eläintarhaan pääsee bussilla nro 138. Bussiliput maksoivat taas n. 1€/kpl. Hyppäsimme bussiin ja ajelimme pitkin asuinalueita ja suuria teitä kohti eläintarhaa. Bussimatka kesti puolen tunnin verran ja sitten olimmekin jo perillä. Oli vasta aamupäivä, joten lippuluukuilla oli vain vähän jonoa. Ostimme yhdistelmälipun: Singapore Zoo ja Night Safari. Se maksoi meiltä kahdelta yhteensä n. 60€. Yhdistelmälippu tuli vähän halvemmaksi kuin molemmat liput erikseen. Suunnitelmissa oli, että viettäisimme tämän päivän eläintarhassa ja seuraavan päivän iltana menisimme Night Safariin, yhteen Singaporen suosituimmista nähtävyyksistä.

Singapore Zoo (oikeammin Singapore Zoological Gardens) on 28 hehtaarin kokoinen eläintarha Singaporen pääsaaren keskiosassa. Se avattiin vuonna 1973 keskelle sademetsää, tekojärven rantaan. Siellä asustaa yli 315 eläinlajia, joista n. 16% on uhanalaisia. Yhteensä eläimiä on n. 2800. Singapore Zoo on yksi kaupungin kuuluisimmista ja suosituimmista nähtävyyksistä. Vuosittain kävijöitä on n. 1,6 miljoonaa. Alusta lähtien eläimille on rakennettu suuret ja "avoimet" tilat ilman eläintarhoille tyypillisiä kaltereita ja häkkejä. Aitauksista on haluttu tehdä mahdollisimman luonnollisen näköiset ja muistuttamaan kunkin eläimen luonnollista elinympäristöä. Eläinten ja ihmisten väliin on rakennettu piilotettuja esteitä, vallihautoja ja lasiseiniä. Näin kävijä kokee olevansa kuin oikeassa viidakossa tai savannilla eläinten lähellä. Singapore Zoo on tunnettu myös orangeistaan. Siellä elää maailman suurin vangittu oranki-yhteiskunta. Toinen kuuluisa eläin on harvinainen valkoinen tiikeri.

Saatuamme liput ja kartan käteen, lähdimme seikkailemaan viidakkoon. Siltä se ainakin tuntui! Singapore Zoo on kaunis ja hienosti rakennettu paikka. Ensimmäisen ruuhkan (joku kouluryhmä) ohitettuamme, tuntui kuin olisimme kahdestaan koko alueella. Se oli niin iso paikka, että suuret ihmismäärät katosivat sinne vaivatta. Kartan kääntöpuolella oli eläinten ruokinta-ajat sekä erilaisten esitysten ajat. Meitä kiinnosti muutama show, mm. "Elephants at Work and Play" ja "Rainforest Fights Back", joten ne aikatauluttivat hyvin meidän suunnitelmaa reitistä. Ensimmäisenä oli "Splash Safari"-show, joten lähdimme etsimään suurta amfiteatteria. Meillä oli vähän aikaa ennen esityksen alkua, joten kiersimme teatterille tiikerien aitauksen kautta. Tiikereiden näkemistä olimme odottaneet eniten, joten sieltä oli pakko aloittaa :)

Valkoinen tiikeri.
Satuimme sopivasti paikalle, kun urostiikeri oli vilvoittelemassa vedessä :)
Naarastiikeri nautiskeli auringossa :)

Hippo uimassa.

Myös paviaanit sattuivat sopivasti matkan varrelle.

Sitten olimmekin jo perillä amfiteatterilla. Ihmismassat tungeksivat kaikki katsomaan "Splash Safari" -esitystä, ja onneksi teatteri oli valtava. Esitys oli hauska (hylje-showt ovat usein aika samanlaisia) ja hyvin tehty. Sen jälkeen meillä oli hyvin aikaa käydä lounaalla, joten suunnistimme eläintarhan keskellä sijaitsevaan ravintolaan. Ravintolassa ei ollut ruuhkaa ja saimme ruuat tiskiltä nopeasti. Homma toimi pikaruokalan tavoin: tilaat tiskiltä ja he valmistavat annoksen odottaessasi jonossa. Tiskejä oli monta (ainakin 6), ja jokaiselta sai erilaista ruokaa, esim. singaporelaista, kiinalaista, malesialaista yms. Kun annos oli valmis, käveltiin juomatiskille ja sieltä kassalle. Meidän kahden ruuat ja juomat maksoivat yhteensä n. 13€ (meidän annokset olivat paikan kalleimmat), ja täällä oli selvästi vähän kalliimmat hinnat turistien vuoksi. Ruoka oli todella hyvää!

Kolmen tiskin ruokalistat.
Me valitsimme keskimmäisestä, sillä se oli singaporelaista perinneruokaa.

"Nasi Lemak with Curry Chicken" ja jäätee

Masut täynnä lähdimme vaeltamaan kohti elefanttien aluetta, sillä siellä oli alkamassa show "Elephants at Work and Play". Teatterialue oli todella hieno ja esitys oli hauska. Täällä oli selvästi enemmän ihmisiä, kun kello läheni jo puolta päivää. Kouluryhmiä oli myös useita.

Singapore Zoo on valtavan ja kauniin tekojärven rannalla.

Paljon pieniä katsomoita. Ja kaikki ihan täynnä.

Pusu hoitajalle!

"Herää jo!"

Esityksen jälkeen lähdimme kohti viimeistä esitystä. Se oli samassa amfiteatterissa kuin hylje-show. Matkalla kiertelimme erilaisten apinoiden aitausten ohi. Niitä oli paljon!

Viimeinen meitä kiinnostava esitys oli "Rainforest Fights Back", jossa esiteltiin erilaisia sademetsissä eläviä eläimiä. Teemana oli lisäksi sademetsien uhanalaisuus, ja mitä ihminen voi tehdä auttaakseen sademetsiä tuhoutumasta.

Osa eläimistä kiipeili katsomon päällä ja ihmiset ottivat hurjasti valokuvia.

Esityksen jälkeen lähdimme katsomaan pandoja. Ne olivat vasta valmistuneessa rakennuksessa "Giant Panda Forest". Sisällä oli aika viileää, sillä pandat asuvat Kiinan metsissä, missä ilma ei ole läheskään niin kuuma ja kostea kuin Singaporessa.

Molemmat pandat pötköttivät, kun tulimme paikalle.

Sitten meillä oli enää näkemättä suuri Afrikka-alue, joten suuntasimme sinne seuraavaksi.

Pumba...
... ja viereisessä aitauksessa Timon!

Kiva tukka :)

Orangeilla oli hieno alue ja lisäksi ne pääsivät laajemmalle alueelle hyppimään puihin ihmisten päiden päällä.

Menimme ostamaan kylmät juomat ja kuumuus alkoi jo väsyttää. Katsoimme kartasta viimeiset kohdat, jotka olivat jääneet näkemättä ja lopuksi suuntasimme vielä takaisin valkoisten tiikerien luokse. Ne tekivät kyllä lähtemättömän vaikutuksen! Koko eläintarha oli todellakin näkemisen ja rahan arvoinen. Tänne voisi tulla joskus vielä uudestaan :)

Tämä kaveri oli aitauksessaan maassa, kun tulimme paikalle. Se hävisi äkkiä näkyvistä ja tuli esiin suuren kiven päälle (se oli sen talo) ja poseerasi Ericille :) Siinä se seisoi paikoillaan ja katsoi suoraan kameraan...

Kun odotimme bussia pysäkillä, riikinkukko käveli hitaasti tien yli ja jatkoi matkaa kohti parkkipaikkaa :)

Menimme takaisin keskustaan samalla yhdistelmällä, bussi ja metro. Kesken bussimatkan alkoi sataa kaatamalla vettä. Onneksi matka kesti jonkin aikaa, ja sade ehti loppua ennen kuin pääsimme metrosta ulos. Kun menimme hotelliin, lepäsimme hetken huoneessamme ja sitten lähdimme taas keskustaan. Kävelimme Bugis-metroaseman vieressä olevan pienen kujan läpi ja löysimme suuren ruokakeskittymän (food court, mikä olisi sille hyvä suomennos?). Tämä oli täynnä halpoja ruokakojuja, jotka olivat toinen toistaan paremman näköisiä. Ruoka oli halpaa ja koko alueella oli mieletön tuoksu. Tämä paikka oli selvästi paikallisten suosiossa, sillä lähes joka kojulla oli pitkä jono. Valinta oli vaikea ja kiersimmekin alueen monta kertaa ympäri. Lopulta päädyimme ostamaan mehukojusta limemehut ja yhdestä nuudelikojusta (jossa oli pisin jono) ruuat. Ruuat maksoivat meiltä yhteensä vain alle 4€ ja mehut n. 1,50€. Ruoka oli herkullista, mikä ei ollut yllätys ja mehu oli raikasta ja sopivan kirpeää.

Limemehut

Mee Goreng

Ruuan jälkeen kävelimme jonkin aikaa pieniä katuja pitkin ennen kuin oli aika lähteä takaisin hotellille ja nukkumaan. Pitkän päivän aikana tuli käveltyä yli 12 kilometriä ja sen tunsi kyllä jaloissaan...

Iltapalamehut :) Orange ja pink grapefruit.