sunnuntai 21. lokakuuta 2012

The Peak

Tänään oli toinen kokonainen päivä Hong Kongissa. Päätimme jo edellisenä iltana, että tämän päivän nähtävyys nro 1 olisi The Peak. Se on saaren korkein huippu (552m), mistä avautuu mahtavat näkymät koko kaupungin yli. Paras tapa mennä ylös The Peakille on Peak Tram, vuonna 1888 valmistunut köysirata. "Raitiovaunu" kuljettaa ihmiset edelleen alkuperäisellä radallaan halki vihreiden subtrooppisten rinteiden. Nousu on todella jyrkkä ja matka tuntuu vuoristoradalta.

Matkaoppaiden mielestä paras hetki The Peakilla on auringonlaskun aikaan, kun kaupungin valot syttyvät. Edellisenä iltana menimme bussilla Peak Tramin pysäkin ohi, ja voi sitä ihmisvilinää! Maisemat ovat varmasti illan pimetessä hienot, mutta pitää todellakin valmistautua jonottamaan KAUAN. Me päätimme mennä huipulle vasta aamupäivällä, koska lämpötila on silloin miellyttävämpi eikä tarvitse jonottaa niin paljoa. Hong Kongin ilma on aika sumuinen liikenteen saasteiden takia, joten kannattaa ehdottomasti katsoa ennen ylös lähtöä, miltä ulkona näyttää. Jos on kovin sumuista, silloin ei näe ylhäältä kaupunkia niin hyvin ja matka on aika turha.

Kun pääsee huipulle asti, päätepysäkki on Peak Tower. Se on ostoskeskus, jonka katolla on hieno näköalatasanne. Siellä kuhisee turisteja kameroineen ottamassa kuvia henkeäsalpaavista maisemista. Peak Towerissa on monta kerrosta (turisti)kauppoja sekä kahviloita ja ravintoloita. Yhdessä kerroksessa on myös vahakabinetti (Madame Tussauds). Ulkopuolelta lähtee monta kävelyreittiä, joista valitsimme Hong Kong Trailin. Aamupäivästä ilma ei ollut vielä liian kuuma kävelyyn.

Bambua!!!
Kävelyreitti oli alle neljä kilometriä, mutta sen kulkemiseen meni kauan. Muutaman metrin välein piti pysähtyä ottamaan kuvia tai tutkimaan infotauluja. Reittiä ympäröivä metsä oli kuin suoraan tropiikista, ja ilma oli kuuma ja kostea. Suuria kauniita perhosia lenteli joka puolella ja linnut lauloivat. Sinne olisi voinut jäädä pidemmäksi aikaa!

Peak Towerin ulkopuolella oli paljon ravintoloita, ja päätimme syödä lounasta paikassa Mak's Noodle. Yksinkertaista, hyvää ja halpaa!

Kun laskeuduimme The Peakista takaisin kaupunkiin, kävimme hotellissa ja lähdimme kiertelemään katuja. Tutustuimme metroverkostoon ja otimme metron meren ali Kowloonin puolelle. Kowloonissa on aina iltaisin monet markkinat, joissa paikalliset sekä turistit vilisevät silmissä. Suuntasimme ensin Ladies Markettiin (kuka näitä nimiä keksii?), missä kauppiaat myyvät kaikenlaista krääsää kojuissaan. Löytyy vaatteita, koruja, elektroniikkaa, teeastiastoja, leluja ja kaikenlaista kiinalaista tavaraa sekä tietysti piraattilaukkuja yms. Ihmismäärä on järjetön! Seuraavaksi oli vuorossa Jade Market, missä nimensä mukaisesti kauppiaat myyvät jadesta tehtyjä koruja ja esineitä. Viimeiseksi tuli Temple Street Night Market. Sieltä löytyi samat krääsäkauppiaat ja lisäksi paljon ruokakojuja.

Kun päästiin hulinasta pois, metro vei takaisin saarelle ja jalat hotelliin.