sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Canberran keskustassa

Capital Hill ja parlamenttitalo

Sunnuntaina 17. helmikuuta oli meidän ainoa päivä kiertää Canberran keskustaa, kun edellisenä päivänä mikään ei tuntunut menevän hyvin. Lähdimme aamusta teltalta autolla ja ajoimme kohti keskustaa. Ennen kuin veimme auton parkkiin, ajoimme parlamenttitalon luokse. Se on vähän kauempana kaikesta muusta, mitä halusimme mennä katsomaan, joten päätimme ajaa sen luokse. Sen jälkeen parkkeerasimme uudestaan puiston parkkipaikalle järven rantaan. Tämä paikka oli ilmainen koko viikonlopun. Kävelimme uudestaan suurta siltaa pitkin kohti Capital Hillin parlamenttitaloa.

Sillan ylitettyämme jatkoimme järven rantaa länteen. Ohitimme monta hienoa rakennusta, kuten kirjaston sekä Questacon-tiedemuseon. Lopulta olimme perillä määränpäässämme eli National Gallery of Australiassa. Se on koko Australian päätaidemuseo. Kokoelma oli suuri ja kiertelimme katselemassa pari tuntia. Taidemuseossa oli juuri alkanut ranskalainen näyttely, mikä meitä kiinnosti, mutta liput olivat aika kalliit ja päätimme jättää menemättä. Muuten taidemuseo oli ilmainen.

National Gallery of Australia

Kun taidemuseo oli kierretty, lähdimme samaa reittiä takaisin. Ylitimme sillan uudestaan ja jatkoimme autolta eteenpäin. Keskusta on nimittäin järven toisella puolella. Canberran keskusta on aika pieni eikä ihmisiäkään näyttänyt olevan paljoa liikkeellä.

Vernon Circlen keskellä on puisto

Kiertelimme keskustaa jonkin aikaa ja söimme lounasta. Sitten lähdimme kävelemään kohti autoa. Viimeiseen nähtävyyteen ajaisimme autolla, koska sinne on vähän enemmän matkaa keskustasta.

Viimeinen nähtävyys meidän listalla oli War Memorial. Se on Australian suurin sotamuistomerkkirakennus (hieno sana!). Ulkoapäin rakennus näytti ihan tavalliselta muistorakennukselta, mutta sisältä se oli uskomattoman suuri museo. Jokaiselle sodalle, joissa aussit ovat olleet osallisina, oli omistettu oma huoneensa tai jopa useampi huone. Kertomuksia, pienoismalleja, maalauksia ja muistoesineitä oli huonekaupalla. Emme ole koskaan nähneet niin suurta museota pelkistään sodista. Kiersimme koko museon läpi (vaikkakin emme jaksaneet lukea ja tutkia ihan jokaista tekstiä ja tavaraa) ja siihen kului paljon aikaa. Tähän asti olemme nähneet reissullamme vain muistomerkkejä, joissa on vain muutamia kuvia ja kunniamerkkejä. Tämä oli ehdottomasti hienoin sotamuistorakennus ja ehdottomasti käymisen arvoinen, jos piipahtaa Canberrassa.

War Memorialin jälkeen ajoimme kaupan kautta takaisin teltalle ja valmistauduimme illallisen valistukseen sekä muihin iltapuuhiin.

1. obviously like yοuг web site but you have tο taκe a look
    аt the spelling on quite a feω of your ρosts.
    Seνеral of them aгe rіfe with sρellіng isѕues and
    I finԁ it veгy bοtherѕomе to
    inform the truth on the othеr hand Ι
    wіll cегtainlу comе аgаіn
    аgaіn.

Alsο visіt my weblog; meg

1. Hi! Sorry for the late answer. Your comments went to trash and just found them today. Sorry about that.
      The blog is written in Finnish so if you are reading the auto-translated version it will be very bad English indeed. Good to hear that our stories are entertaining.

2. Hey theгe! Quiсk queѕtiοn that's entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when browsing from my apple iphone. I'm
    trying tο finԁ a tеmplаte
    or plugіn that might bе able tο fix this prоblem.
    If you have any ѕuggeѕtions, рleasе
    ѕhaгe. Аρρreciatе it!

Нere iѕ my wеb ѕitе; mega

1. Hi! It should be mobile version automatically if you are browsing with your phone. Check your iPhones settings.