maanantai 4. maaliskuuta 2013

Australian Alps & Alpine Way

Meillä oli hyvä syy nukkua yksi yö Alburyssa, nimittäin Alpine Way Australian Alppien läpi. Alburysta pääsee hyvin tielle, joka mutkittelee Alppien yli toiselle puolelle. Lähdimme perjantaina 15. helmikuuta ajamaan Alburysta kohti vuoristotietä. Olimme varanneet etukäteen telttapaikan Canberrasta seuraavaksi yöksi, joten reitti oli hyvin selvillä.

Tämä on paras kartta, jonka löysin Australian Alpeista. Pahoittelut!

Australian Alpit ovat koko Australian korkein vuorijono. Tämä on ainoa paikka Australiassa, jossa vuoren huiput ovat yli 2000m korkeita. Vuorijono kulkee Kaakkois-Australiassa ja siihen kuuluu kaksi aluetta, Snowy Mountains New South Walesin ja Australian Capital Territoryn puolella sekä Victorian Alps Victorian osavaltiossa. Vuoriston korkein kohta on Mount Kosciuszko (2228m) New South Walesissa lähellä Victorian rajaa. Australian Alpit eivät ole niin korkeita tai jyrkkiä kuin esim. Euroopan Alpit, ja suurin osa huipuista voidaan valloittaa ilman vuorikiipeilyyn kuuluvia varusteita. Australian Alpit on ainoa hiihtoalue mantereella, sillä se on ainoa paikka, missä sataa säännöllisesti vuosittain paljon lunta. Alpeilla onkin useita hiihto- ja laskettelukeskuksia.

Australian Alpit ovat osa suurta vuorijonoa, Australian Kordillieerit (Great Dividing Range). Se kulkee koko itärannikon poikki pohjoisesta Queenslandin koilliskärjestä New South Walesin rannikon poikki ja aina Victorian länsiosaan saakka. Australian Kordillieerien vuorijono on yli 3500km pitkä ja leveyttä sillä on vaihdellen 160-300 kilometriä. Korkein alue Kordillieereillä on Australian Alpit.

Tie, jota pitkin ajoimme, oli Alpine Way. Se on kiemurteleva valtatie New South Walesissa, joka kulkee Alppien yli. Tie alkaa Khancobanista ja kulkee Geehi-joen ohi Australian Alppien länsipuolella. Se ylittää Australian Kordillieerien huipun Dead Horse Gapin kohdalla 1580 metrin korkeudessa ja jatkuu koilliseen Thredbon ohi. Se jatkuu aina Jindabynen lähelle Snowy Mountainsin itäpuolelle. 126 kilometriä pitkä tie rakennettiin 1950-luvulla ja sen päällystäminen tuli valmiiksi vasta 1990-luvulla.

Lähdimme Alburysta aikaisin aamulla gps-laitteen avulla pieniä teitä pitkin kohti Alpine Wayn valtatietä. Maisemat olivat todella kauniit jo ennen kunnon vuoristoteitä. Ensin pysähdyimme suuren järven rantaan ja aamuauringossa maisema oli kuin suoraan jostain maalauksesta.

Lake Hume

Heti järven nähtyämme, olimme varmoja, että tästä päivästä tulisi ihana ja ikimuistoinen. Ilma oli juuri sopiva valokuvaamiseen, sillä taivas oli puolipilvinen ja aurinko paistoi välillä oikein kunnolla. Jatkoimme järveltä eteenpäin, mutta pysähdyimme vielä kerran sen rannalla ajettuamme ensin vähän eteenpäin. Maisemat kävivät matkan edetessä vuoristoisemmaksi ja ilma tuntui viileältä. Joka puolella auton ikkunoista näkyi henkeäsalpaavan kauniit maisemat, ja jossain vaiheessa matkaa tuntuikin, ettei voisi imeä niitä mieleensä enää enempää. Otin valokuvia jatkuvasti räpsien pelkääjän paikaltani ja tässä niistä parhaimpia:

Alpine Way mutkitteli Australian korkeimman huipun Mount Kosciuszkon ohitse ja pysähdyimme sen lähelle Thredbon kylään. Thredbosta pääsi hiihtohissillä Mount Kosciuszkon rinteelle ja siellä kulki monta kävelyreittiä, joista yksi vei jopa vuoren huipulle. Talvisin hiihtohissit palvelevat laskettelijoita, sillä Thredbossa on suuri hiihto- ja laskettelukeskus. Olisimme halunneet kiivetä vuorelle ja ainakin johonkin asti rinnettä pitkin, mutta aikaa ei ollut tarpeeksi. Ensiksi ajattelimme käydä hiihtohissillä ja kävellen näköalatasanteella, josta näkisi vuoren hyvin, mutta hiihtohissi oli aika kallis (n. 40€/hlö) ja päätimme jättää sen toiseen kertaan. Jatkoimme matkaa Thredbosta kohti Jindabyneä.

Kesällä...

...ja talvella :)

Lake Jindabyne

Jindabynen kylästä matka jatkui kohti Coomaa ja sieltä suoraan pohjoiseen Canberraan. Maisemat muuttuivat tasaisemmiksi nopeasti ja Australialle tutut laaksot ja tasangot ympäröivät meidät jälleen kerran.

Saavuimme Canberraan hyvään aikaan vielä ennen pimeää. Meillä oli hyvin aikaa pystyttää teltta ja leiri. Loppuilta menikin sitten ruokaa laittaessa ja kuvien lataamisessa koneelle. Kuvia oli aika paljon... Matka Alpine Waytä pitkin Alburystä Canberraan oli 450 kilometriä pitkä ja aikaa ajamiseen kului n. 6 tuntia. Reittinä Alpine Way oli mielettömän kaunis ja monipuolinen, ja tekemistä matkan varrella olisi riittänyt usealle päivälle, koska alue on täynnä luonnonpuistoja. Great Ocean Road oli silti meidän mielestämme vielä parempi, mutta Alpine Way tulee ehdottomasti hyvänä kakkosena!