sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Matkalla Canberrasta The Entranceen

Lähdimme ajamaan Canberrasta maanantaina 18. helmikuuta aikaisin aamusta. Purimme teltan ja leirin nopeasti ja suuntasimme itään kohti merta. Nopeampi reitti Gold Coastille (eli lopulliseen määränpäähän) olisi kulkenut koilliseen Canberrasta ja selvästi Sydneyn ohi, mutta se tie oli jo tuttu ja halusimme nähdä uusia paikkoja, joten siksi suuntasimme itään. Ajoimme Sydneyn eteläpuolella olevaan kaupunkiin, Wollongongiin. Se on yksi New South Walesin suosituimmista lomakohteista. Kaupunki näytti kivalta ja se oli suurempi, kuin odotimme. Rantaviivaa Wollongongilla on kiitettävästi ja mukava ilmasto etenkin kesällä :)

Sisämaassa maisemat ovat kyllä hienoja!

Kävimme lounaalla Wollongongissa ja jatkoimme ajamista rantaviivaa pitkin pohjoiseen kohti Sydneyä. Pysähdyimme pian Wollongongin keskustan jälkeen ihailemaan maisemia näköalatasanteelta. Tuntui hyvältä nähdä taas meri muutaman sisämaassa vietetyn päivän jälkeen!

Jatkoimme ajamista ja tie kulki koko ajan meren lähellä. Maisemat olivat mielettömiä. Ajoimme pientä tietä kohti Sydneyä ja suunnistimme tunnetulle sillalle, Sea Cliff Bridgelle. Sea Cliff Bridge on rakennettu kahden kylän väliin, Cliftonin ja Coalcliffin. Se on n. 455 metriä pitkä, kulkee korkeimmillaan 41 metriä merenpinnan yläpuolella ja se valmistui vuonna 2005. Se on rakennettu kulkemaan kiemurtelevasti kallion seinämän edessä meren päällä. Mahtavat maisemat! Valitettavasti autosta käsin ei saanut hyvää kuvaa ja kun pysähdyimme sillan jälkeen, se ei näkynyt enää, vaan jäi kallion taakse. Mereltä saisi hienoja kuvia. Tässä pari, jotka löysin netistä:

Tämän kuvan sain napattua, mutta se ei ole niin hieno kuin ylemmät kaksi kuvaa...

Pysähdyimme heti sillan jälkeen pienelle parkkipaikalle ja toivoimme saavamme kuvia sillasta. Kävelimme rannalle, joka oli kaunis ja täynnä hienoja aaltojen muokkaamia kiviä. Kauempana rannasta oli meriveden täyttämä uima-allas, aussien mukaan rock pool, jonka ympärillä oli muutamia auringosta nauttivia ihmisiä kivillä. Ranta oli autio. Kävelimme eteenpäin, kunnes huomasimme, että olisi mahdotonta saada kuvaa sillasta, kun se jäi kokonaan kallion seinämien taakse. Ihmettelimme jonkin aikaa kivikossa olevia koloja, jotka olivat täynnä vettä ja pieniä kotiloita sekä kaloja, kunnes palasimme takaisin autolle.

Ah, autio hiekkaranta :)

Kivenkolot olivat täynnä ihmeellistä elämää!
Pieni pala Sea Cliff Bridgeä näkyvissä, mutta ei tämän enempää.

Ajoimme tietä eteenpäin ja se rupesi nousemaan äkisti ylöspäin. Vuoren päällä pysähdyimme näköalatasanteelle jälleen toivoen saavamme kuvia Sea Cliff Bridgestä, mutta ei se onnistunut taaskaan. Silta ei vain yksinkertaisesti ollut siihen suuntaan näkyvillä yhtään. Harmitti.

Ajoimme Sydneyn ohi ja istuimme muutamissa ruuhkissa. Jatkoimme pohjoiseen ja saavuimme sen päivän määränpäähän, The Entrancen kylään. The Entrance sijaitsee mielettömällä paikalla meren ja suuren järven välissä ja maisemat ovat mahtavat. Se on myös kuuluisa pelikaaneistaan. Siitä lisää myöhemmin! Olimme varanneet telttapaikan caravan parkista. Paikka oli todella hyvä ja leirintäalue muutenkin parempi kuin osasimme odottaa. Siellä olisi kiva viettää seuraavat kaksi yötä.

Ei ollut yhtään huonot maisemat teltalta :)

Taas nukuttiin tässä yksiössä.

Päivän aikana kilometrejä kertyi 435 ja aikaa ajamiseen kului n. 6,5h.