keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Eight Beaches

Kun lähdimme maanantaina Cairnsin eläintarhasta, suuntasimme hiekkarannoille. Cairnsin keskustassa ei ole hiekkarantoja, vaan kaupungin rannoille päästäkseen pitää ajaa autolla ulos kaupungista ja kohti pohjoista. Ensimmäinen ranta on jo 10 minuutin ajomatkan päässä ja loput siitä eteenpäin.

Cairnsin kahdeksan hiekkarantaa:

1. Machans Beach 10min (ajomatka keskustasta)
  2. Holloways Beach 15min
  3. Yorkeys Knob Beach 20min
  4. Trinity Beach 25min
  5. Kewarra Beach 25min
  6. Clifton Beach 27min
  7. Palm Cove Beach 30min
  8. Ellis Beach 35min

Cairns Tropical Zoo on Clifton Beachin ja Palm Coven välissä, mutta päätimme lähteä vieläkin ylöspäin aina Ellis Beachille asti. Halusimme ajaa kaikki rannat läpi ja etsiä parhaan niistä.

Kuten Airlie Beachilla niin myös Cairnsin rannoilla on vaara törmätä uidessa tappavaan meduusaan Box Jelly Fishiin (ja siis kaikilla rannoilla tarpeeksi pohjoisessa). Uutena juttuna Airlie Beachiin verrattuna on krokotiilivaara. Näin pohjoisessa on paljon krokotiileja ja Salt Water Crocodile elää nimensäkin mukaan juuri suolavedessä. Niitä voi siis tavata myös meren rannoilla!

Ellis Beach, ranta nro 8

Ellis Beachin jälkeen listalla oli seuraavana Palm Cove Beach. Ellis Beach oli kivan syrjäinen ja hiljainen ranta. Tien toisella puolella oli vain yksi pieni kahvila. Palm Cove olikin sitten täysin erilainen. Siellä on hotelleja ja resortteja vierekkäin rantakadulla ja pieni ostoskeskus sekä paljon ravintoloita. Tunnelma oli erilainen muihin rantoihin verrattuna. Tämä on selvästi romanttinen ja oikea kuherruskuukauden viettopaikka. Siellä täällä oli pariskuntia ja turisteja, mutta lapsiperheitä ei näkynyt.

Palm Cove Beach, ranta nro 7

Palm Covesta ajoimme Clifton Beachin läpi ja jatkoimme suoraan Kewarra Beachille. Clifton oli pieni ja viihtyisä, mutta siitä unohtui ottaa kuvia. Kewarra Beach oli aika samanlainen. Sinne päästyämme tuuli yltyi ja pilvet alkoivat kerääntyä taivaalle. Meri alkoi myrskytä ja aallot löivät kovaa rantaan.

Kewarra Beach, ranta nro 5

Kewarran jälkeen oli vuorossa Trinity Beach. Esitteen mukaan Trinity on paikallisten ja turistien suosiossa. Siellä olikin enemmän elämää kuin muilla rannoilla (paitsi Palm Covessa oli vieläkin enemmän) ja rantakadulla oli useampi ravintola ja kahvila. Kiipesimme pitkät rappuset ylös kallioiden päälle näköalapaikkaan, mistä oli hienot maisemat merelle.

Trinity Beach, ranta nro 4

Trinity Beach jäi taakse, kun kaarsimme autolla kohti Cairnsin keskustaa. Päätimme jättää kolme viimeistä rantaa katsomatta, kun alkoi jo väsyttää rannoilla juokseminen. Kaikki rannat olivat hienoja omalla tavallaan. Ensimmäisenä näkemämme Ellis Beach jäi mieleen kaikista parhaimpana juuri syrjäisyytensä vuoksi, mutta Palm Cove oli kyllä hienoin paikkana. Missä vaan noista rannoista olisi voinut mielellään viettää aikaa pidempäänkin ja varsinkin uida. Jokaisella rannalla oli meduusa-/haiverkot sekä rantavahdit. Kun pääsimme takaisin teltalle, alkoi satamaan vettä. Juuri sopiva ajoitus! Illalliseksi kokkasimme burgereita meidän pienellä kaasuhellalla. Nam!