lauantai 24. marraskuuta 2012

Townsville

Keskiviikkona lähdimme Mission Beachilta kohti Townsvilleä. Townsville on Pohjois-Queenslandin suurin kaupunki (seuraavana tulee Cairns) ja sieltä on matkaa Brisbaneen n. 1300km ja Cairnsiin n. 300km. Asukkaita Townsvillessä on n. 175 000. Se kuuluu ns. kuivaan tropiikkiin, sillä siellä on kuuma, mutta ilmankosteus on paljon vähäisempi kuin pohjoisessa (wet tropics). Townsvillessä sataa harvoin, lähes ainoastaan sadekauden aikana joulu-maaliskuussa (n. kuukauden verran vuodessa). Alue kärsii usein tulvista sadekaudella sekä joskus sykloneista (eli trooppinen hirmumyrsky).

Löysimme netistä kivannäköisen leirintäalueen ihan meren rannasta, Rowes Bay Caravan Park. Ensimmäisenä iltana kävelimme Townsvillen rantakatua, The Strand, pitkin ja kävimme syömässä.

Torstai olikin taas pyhitetty sightseeingille. Aamulla ensimmäisenä ajoimme autolla kukkulalle keskellä Townsvilleä, Castle Hill. Se on suosittu turistinähtävyys ja must-see. Huipulle vie kapea ja mutkitteleva vuoristotie ja ylhäällä on mahtavat maisemat ja useampi näköalatasanne pienien kävelyreittien varrella.

Castle Hill on punaista graniittia ja sen korkeus on 292m (vain 8m lisää ja se täyttäisi vuoren vaatimukset!). Ylhäällä huipulla oli kova tuuli, mikä teki ilmasta mukavamman. Pienet kävelyreitit pistivät silti hien virtaamaan ja ilmastoitu auto oli aika kiva juttu lenkkien jälkeen.

Tässä kuvassa näkyy meidän leirintäalue ensimmäisenä vasemmalla rannassa (valkoiset katot).

Yksi näköalatasanne

Satama-alue sekä ydinkeskustaa

Magnetic Island

Castle Hillin jälkeen ajoimme Townsvillen ydinkeskustaan ja kävelimme sitä ympäri. Keskusta oli aika pettymys, sillä joka puolella oli tyhjiä liiketiloja ja remontteja. Täti leirintäalueen vastaanotossa sanoi, että huonon taloustilanteen takia keskustan pääkatu on vähän tyhjillään ja odottaa remonttia. Sääli, sillä muuten keskusta oli kiva.

Pelottavaa katutaidetta!

Townsville on kaupunkina rauhallinen, erittäin siisti ja kaikinpuolin miellyttävä. Siellä on paljon nähtävää, joista näimme vain murto-osan. Townsvillestä voi tehdä myös retkiä Suurelle valliriutalle tai risteilyjä läheisille saarille.

Kun olimme nähneet keskustaa sopivasti, suuntasimme kaupungin pitkälle päärannalle. Ensin menimme vilvoittelemaan Rock Pooliin, joka on rannan viereen rakennettu merivesiallas. Siinä oli maksimissaan 2m syvää ja vesi oli kuin kylpyvettä. Todella lämmintä! Se ei siis virkistänyt ihan toivotulla tavalla, joten siirryimme pian meren rantaan. Merivesi oli myös todella lämmintä, 29C, joten se ei myöskään pahemmin auttanut kuumuuteen... Kerrankin Eric pystyi uimaan hyvin ilman märkäpukua :) Normaalisti se vilukissa ei kauan meressä viihdy!

Rock Pool

Mukavat maisemat Rock Poolista!

Meduusa-/haiverkko, jonka sisällä pitää uida (jos ei halua kuolla...).

Allekirjoittaneen koivet :)

Ihana rantakatu, The Strand

Musta Cockatoo bongattu! Vähän harvinaisempi tapaus...