sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Magnetic Island

Suuri saari Townsvillen edustalla on nimeltään Magnetic Island. Ensimmäinen eurooppalainen saarella oli kapteeni Cook vuonna 1770. Hän ihmetteli saaren "magneettista" vaikutusta laivansa kompassiin ja nimesi siksi saaren Magnetic Islandiksi. Saari on kooltaan 52km2 ja 54% sen pinta-alasta on kansallispuistoa. Korkein kohta on Mount Cook (497m) keskellä saarta. Saarella asuu ihmisiä pysyvästi muutama tuhat, mutta lautat Townsvillen satamasta kuljettavat matkailijoita jatkuvasti edestakaisin. Hotelleja, resortteja, ravintoloita ja kahviloita löytyy saaren isoimmilta rannoilta ja paikallinen bussi kiertää niitä välillä Horseshoe Bay - Picnic Bay. Pienimmät rannat ovat koskemattomia ja vaikeakulkuisten hiekkateiden varsilla, joihin ei pääse muilla kuin nelivedoilla.

Lautta saapui Nelly Bayn satamaan. Kiertelimme muutamat autovuokraamot, mutta lopulta päädyimme piheilemään ja ostimme päivän bussiliput. Yksi lippu maksoi n. 5€ ja autovuokra olisi maksanut vähintään 50€. Paikallisbussit kulkivat noin tunnin välein ja kiersivät hyvin kaikki pääpaikat.

Seuraavan bussin tuloon oli vielä aikaa, joten päätimme kävellä Nelly Baystä seuraavalle rannalle, Geoffrey Bayhin. Kävelyreitti kulki tietyön takia metsikössä vuoren rinteellä. Sieltä oli hienot maisemat merelle. Geoffrey Bayhin päästyämme ehdimme kävellä vielä jonkin aikaa rannalla ennen kuin bussi tuli.

Geoffrey Bay

Hieno simpukka!

Hyppäsimme bussiin ja ajoimme aina Horseshoe Bayhin asti. Horseshoe Bay on saaren suurin hiekkaranta, joka on nimensäkin mukaan hevosenkengän muotoinen. Tämä paikka on niin turistien kuin paikallistenkin suosiossa. Siellä on eniten kauppoja ja ravintoloita kuin muualla saaressa. Rannalla on tarjolla monenlaista aktiviteettia, esim. vesiskoottereita ja sukellusta.

Horseshoe Bay

Kookaburra

Löysimme rantakadulta kivan pikku ravintolan ja söimme lounaaksi meksikolaiset Tostadakset, jotka oli täytetty superhyvällä chili con carnella. Ruuan jälkeen olimme niin täynnä, että päätimme jättää uimisen seuraavalle rannalle.

Kun Horseshoe Bay oli kävelty läpi, lähdimme taas bussilla kohti toista suosittua rantaa, Picnic Bayta. Matka kesti n. 45min, kun bussi ajoi pieniä mutkaisia teitä pitkin. Picnic Bay oli huomattavasti pienempi ja rauhallisempi paikka kuin Horseshoe Bay. Siellä huomasi myös selvästi, että matkailun sesonkiaika ei ole vielä alkanut. Toisaalta tropiikissa sesonkiaika on juuri talvella, kun ilma on miellyttävämpi eikä sada niin paljoa kuin kesäkaudella. Myöskin uimarannat ovat talvella vapaasti käytössä, sillä meduusavaara on ainoastaan kesällä.

Picnic Bay

Picnic Bayssa suuntasimme heti rannalle ja pulahdimme kuumaan veteen. Rannalla oli meidän lisäksi ehkä kolme muuta. Tällaiset rannat ovat parhaita!

Kun olimme uineet tarpeeksi, kävimme vielä pirtelöllä ennen kuin hyppäsimme taas bussiin. Tällä kertaa ajoimme Nelly Bayn satamaan ja ehdimme hyvin lauttaan, joka vei meidät takaisin Townsvilleen. Pitkän päivän jälkeen oli ihanaa heittäytyä telttapatjalle lepäämään ja laittaa illalla hyvää ruokaa.

1. Loistava toi varotuskyltti! :D
    Kivoja kuvia muutenkin! Nättejä simpukoita... :P

1. Joo täällä saa todellakin varoa vähän erilaisia asioita kuin Suomessa :D Eilen nähtiin kyltit, että varokaa syöksyviä Magpieta (harakoita), jotka puolustaa pesää ja poikasia. Kuulemma jotkin yksilöt erittäin vihasia ja syöksyy suoraan päin näköä :O Luki, että suojatkaa päät ja SILMÄT kasseilla, aurinkolaseilla ja sateenvarjoilla! Aika hurjaa :O