sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Kuranda

Lauantaina päätimme tehdä päiväretken Kurandan kylään, joka sijaitsee aivan Cairnsin vieressä korkealla vuoristossa. Kuranda on kuuluisa mahtavista sademetsistään ja upeista vesiputouksistaan. Ajoimme aamulla Freshwater-nimiselle juna-asemalle, josta hyppäsimme junan kyytiin. Kuranda Scenic Railway vei meidät henkeäsalpaavien maisemien saattelemana ylös vuoristoon. Juna ja rata olivat yli sata vuotta vanhoja, ja tunnelma myös sen mukainen. Aivan kuin olisi siirtynyt ajassa taaksepäin!

Juna pysähtyi näköalatasanteelle ja turistit ryntäsivät kuvaamaan maisemia.

Yksi monista vesiputouksista

Junamatka kesti 1h 40min, jonka aikana näimme lukuisia vesiputouksia, pitkiä tunneleita, tiheää sademetsää sekä jyrkkiä pudotuksia. Parhaimmillaan juna kiipesi metrin ylöspäin jokaista 15:sta metriä kohden. Kuranda sijaitsee 300 metrin korkeudessa.

Kun saavuimme Kurandaan, huomasimme heti, että olemme keskellä sademetsää. Ilma oli vieläkin kuumempi ja kosteampi kuin Cairnsissa. Kuranda on pienen pieni kylä, jossa on yksi pääkatu kauppoineen ja ravintoloineen sekä muutama sivukatu. Tunnelma on vanhanaikainen ja aika tuntuu pysähtyneen. Kurandaa ympäröivä sademetsä on ollut yli 10 000 vuotta aboriginaaliheimo Djabugayn koti. Valkoihoiset saapuivat kylään vasta 1800-luvulla. Viimeiset sata vuotta turistit ovat vallanneet kylän kadut tullessaan ihmettelemään sen kulttuuria ja historiaa sekä tutkimaan sen ympäröivää mahtavaa luontoa.

Ihmeteltävää on paljon.

"Summer Burger"

Meillä oli muutama tunti aikaa ennen kuin piti lähteä takaisin alas. Tekemistä olisi riittänyt vaikka pariksi päiväksi, joten jätimme suosiolla osan seuraavaan kertaan. Löysimme itsemme jotenkin kummasti myrkyllisten olioiden näyttelystä (lue: käärmeet, hämähäkit ja skorpionit), jossa esiteltiin niitä ja pääsi kuvaan pythonin kanssa (kumpikaan meistä ei siihen suostunut...)! Tiesitkö, että KAIKKI viidestä maailman myrkyllisimmistä käärmeistä löytyy Australiasta? No, nyt tiedät.

King Brown Snake, maailman 2. myrkyllisin käärme

Mukavan olionäyttelyn jälkeen suuntasimme Kuranda Marketsiin, jossa oli pieniä kujia täynnä kojuja, joissa myytiin kaikkea käsitöistä taiteeseen ja vaatteista ruokaan. Torin jälkeen oli hyvä hetki jäätelölle ennen kuin lähdimme Barron-joelle.

Kuranda Markets

Barron-joella hyppäsimme jokilauttaan, jossa mukava paikallinen opas kertoi joen ja ympäröivän sademetsän kasveista ja eläimistä kuljettaessaan meitä pitkin virtaa. Pääsimme näkemään erilaisia lintuja, kilpikonnia, kaloja sekä useita krokotiileja. Krokotiilit olivat hyvin näkyvillä joen reunoilla paistattelemassa päivää ja opas sanoi sen olevan harvinainen näky. Vesi oli muutaman asteen kylmempää kuin normaalisti tähän vuodenaikaan, mikä sai krokotiilit nousemaan pinnalle lämmittelemään.

Jep, kilpikonna on hypännyt oksalle ja istuu siinä linnun seurana. Kuulemma ihan normaalia... Pienen hetken päästä näimme, kun konna hyppäsi takaisin veteen.

Lautalla oli salamatkustajia!

Lauttamatkan jälkeen lähdimme kylästä takaisin kaupunkiin. Alaspäin menimme köysiradalla (Skyrail) ja matka kesti n. 40min. Pysähdyimme kahdella eri asemalla matkan varrella ja kävelimme sademetsässä. Molemmilta pysäkeiltä oli mielettömän kauniit maisemat ja pääsimme näkemään vielä kerran alueen suurimman vesiputouksen (Barron Falls). Vesimäärä putouksessa oli kuitenkin aika vähäinen johtuen lähes sateettomasta keväästä.

Barron Falls

Päivä Kurandassa oli mahtava ja illalla uni maittoi :)

1. Oikein mielenkiintoinen blogi Australian matkastasi!Oisko sinulla kuitenkaan mitään tietoa paljonko tämä kyseinen Kurandan-kylän retki maksoi?

Terveisin,
    Australian matkaa suunnitteleva

1. Kiitos kommentistasi! Kurandan retki oli ehdottomasti kokemisen arvoinen, mutta ei se ihan halvimmasta päästä ollut.
      Kurandan kylään pääsee monella tapaa: Kuranda Scenic Railway -junalla, Skyrail -köysiradalla (cable car) sekä itse ajamalla (ja tietysti joillakin matkanjärjestäjien busseilla yms). Retkipaketteja myydään erilaisia ja meillä meni pää sekaisin kaikista vaihtoehdoista. Lopulta päädyimme (leirintäalueen pitäjän hyvällä opastuksella) klassiseen retkeen, jossa ajoimme itse ensin Freshwaterin asemalle autolla, menimme junalla Kurandaan ja Kurandasta takaisin Skyraililla. Skyrail jätti meidät 15min päähän juna-asemalta, joten olimme varanneet retken, johon kuului kuljetus bussilla takaisin Freshwaterin asemalle. Tämä meidän paketti maksoi yhdeltä 102 taalaa eli n. 83€. Kallista, mutta kyllä sen arvoista! Junamatka kesti 1h 40min ja oli mieletön maisemineen. Skyrail oli myös mahtava.
      Erilaisia paketteja on tarjolla valtavasti. Pääsee esim. molempiin suuntiin vain junalla tai vain Skyraililla. Lisäksi voi mennä jommalla kummalla vain yhteen suuntaan ja toiseen suuntaan esim. bussilla. Juna yhteen suuntaan maksaa 48 taalaa ja molempiin suuntiin 72. Skyrailin hintoja ei ole juuri nyt tässä käsillä.
      Ajoimme ennen Kurandaan menoa matkan myös autolla, kun kävimme Mareebassa ja Kuranda oli matkan varrella. Pienen vuoristotien ajaminen oli myös hauska kokemus, joten jos haluat säästää rahaa, niin mene ihmeessä autolla tai bussilla kylään. Bussien hinnoista en tiedä, mutta niitä on varmasti laidasta laitaan.
      Toivottavasti tästä oli apua. Kysy ihmeessä lisää, jos jokin asia askarruttaa. Palasimme juuri Suomeen ja nyt on paremmin aikaa ja mahdollista vastata kysymyksiin. Ihanaa reissua! Tulet varmasti viihtymään siellä :)

2. Unohdin vielä mainita, että suosittelen lämpimästi tuota Barron Riverin jokiristeilyä. Liput voi ostaa paikanpäältä. Se on juna-aseman vieressä ja siellä on hyvät kyltit ja mainokset. Menimme sinne vasta lopuksi, kun olimme jo kiertäneet kylässä. Retki maksoi muistaakseni vain 10 taalaa eli n. 8€ ja oli kyllä sen arvoinen. Kapteeni oli hauska paikallinen ukko, joka kertoi paljon tarinoita ja esitteli luontoa. Siellä pääsee myös näkemään villejä krokotiileja :) Suosittelen!
      Muutenkin Kurandassa on paljon tekemistä koko päiväksi, vaikka se on pieni paikka. Siellä on myös erilaisia yöpymispaikkoja, jos haluaa tutkia aluetta tarkemmin.