tiistai 12. helmikuuta 2013

Adelaide day 2

Oikeustalo

Victoria Square

Ensimmäinen kokonainen päivä Adelaidessa ja olimme päättäneet pyhittää sen kunnolla sightseeingille. Lähdimme hotellilta kävellen kohti keskustaa aamulla yhdeksän aikaan.

Kaunis kirkko

Frome Road

Kävelimme suoraan Victoria Squaren läpi ja King William Streetiä pohjoiseen. Kun pääsimme North Terracelle, lähdimme itään. Ohitimme kirjaston ja museot ja lähdimme Frome Roadia pohjoiseen. Puistojen jälkeen ja juuri ennen jokea olimme eläintarhan portilla ja menimme sisään.

Emu ja huono hiuspäivä :)

Mangustit on aina mahtavia poseeraamaan!
Adelaide Zoo perustettiin jo vuonna 1883 ja se on Australian 2. vanhin eläintarha. Se kattaa n. 8 hehtaarin alueen Adelaiden puistojen keskellä. Eläintarhassa on yli 1800 eläintä ja 300 eri lajia. Yksi uusimmista (avattiin vuonna 2009) ja suosituimmista näyttelyistä on jättiläispandat Wang Wang ja Funi. Meidän suosikiksi nousi yllättäen apinoiden tarha. Se oli paras kaikista eläintarhojen apina-aitauksista, joissa olemme käyneet. Apinoille (monta lajia samassa, enkä muista nimiä) oli rakennettu oma saari, joka oli puiden ja kasvien peitossa. Ihmiset saivat kävellä saaren ympäri korkealle pystytettyjen siltojen päällä ja nähdä saarelle monesta eri kulmasta. Parhaan aitauksen siitä teki suuri koko ja mielettömät korkeat puut, jotta apinat viihtyvät paremmin ja pääsevät kiipeilemään kunnolla. Tämmöisiä aitauksia lisää muihinkin eläintarhoihin!

Meillä on varmaan satoja kuvia apinoista...
Hahaha! Zorro :)

Cassowary

Kirahvit...
... ja linssilude-mangusti :)

Wang Wang -jättiläispanda

Adelaide Zoo oli juuri hyvän kokoinen ja kiertämiseen meni mukavasti aikaa. Emme jaksaneet kiertää ihan kaikkia paikkoja, sillä kun kello meni eteenpäin, ihmisiä alkoi virrata sisään ja aitauksilla kävi kova kuhina. Lähdimme eläintarhasta kohti etelää Botanic Parkin läpi kohti Botanic Gardenia. Suurissa kaupungeissa on aina mielettömät puistot keskellä kaupunkia. Varsinkin Botanic Gadensit ovat aina meidän reissujen kohokohtia. Niissä kulkiessa voi unohtaa kaupungin hälinän ja viettää rauhallista lounastaukoa tai vain katsella kauniita kasveja.

Tulimme sisään "Friends Gatestä" ja tällainen mökki oli vastassa :)

Adelaiden Botanic Gardens ei ollut pettymys. Se oli juuri kivan kokoinen ja täynnä erilaisia nähtävyyksiä. Se on perustettu jo vuonna 1857, joten puut, kasvit ja rakennukset ovat aika vanhoja. Alue oli 51 hehtaarin kokoinen, joten ihan joka nurkkaa emme kiertäneet, mutta teimme kuitenkin ihan hyvän läpileikkauksen ja kiersimme päänähtävyydet.

Lotuksen kukka

Kun pääsimme etelän pääportille, lähdimme kävelemään North Terracea länteen. Tällä kadulla on kaikki suurimmat museot yms. kauniissa rivissä. Poikkesimme ensiksi sisään Art Gallery of South Australiaan. Sisäänpääsy oli ilmainen (paitsi vaihtuviin erikoisnäyttelyihin).

Tuo mainostettu Turnerin näyttely olisi kiinnostanut, mutta se ei ollut alkanut vielä.
Se olisi maksanut 25 taalaa, joka on vähän liikaa meidän budjetilla.

Galleriassa oli meidän mielestä erikoisesti yhdistetty vanha taide ja moderni taide samoihin saleihin. Niin, että vanhojen "perinteisien" muotokuvamaalausten kanssa samassa salissa oli mallinukke, joka oli lyöty täyteen erilaisia nauloja ja ruuveja. Erikoista... Kävimme taidegallerian jälkeen South Australian Museumissa (sinnekin sisäänpääsy ilmainen). Se oli oikein perinteinen museo täytettyine eläimineen ja meteoriittikokoelmineen. Hienoin näyttely oli parikerroksinen aboriginaalien esineiden kokoelma. Se taisi olla suurin kokoelma koko Australiassa, jos en väärin muista.

South Australian Museum

Museon jälkeen tuli vastaan State Library, joten poikkesimme seuraavaksi sinne. Kirjastoissa on ilmainen internet, joten olemme näitäkin nähneet jo muutaman reissullamme :) Eric varasi koneen ja askarteli tuon uuden kartan tuohon sivupalkkiin. Se on tuo ylin ja siinä näkyy siis tämän hetkisen matkamme kohteet. Yritämme lisätä nastoja sitä mukaa, kun liikumme, mutta tuon viivan tekemiseen tarvitsemme tietokonetta eli se päivittyy vasta, kun menemme seuraavaan kirjastoon tms.

State Library

Ihmiset JONOTTAVAT bussipysäkillä! Mieletöntä! Jokainen nousee vuorollaan bussiin.
Ihan näin hienosti ei mene kyllä Suomessa :)

Loppuillan kiertelimme kaupungilla ja kävimme syömässä yhdessä lempiravintolassamme, Ajisen Ramen. Sieltä matka jatkui Chinatownin läpi takaisin hotellille. Pitkä päivä takana ja uni tuli nopeasti :)