tiistai 12. helmikuuta 2013

Adelaide day 3

Adelaiden keskusta näkyy oikeassa yläkulmassa. Glenelg vasemmassa reunassa.

Viimeinen kokonainen päivä Adelaidessa alkoi. Päätimme lähteä raitiovaunulla Glenelgiin, Adelaiden hienoon kaupunginosaan, joka on meren rannalla. Ranta ja sen ympärillä oleva alue on kuuluisa ja suosittu niin turistien kuin paikallistenkin parissa.

Victoria Square (taas!)

Ratikassa

Ostimme ratikkaliput kioskista ja hyppäsimme kyytiin. Adelaide mainostaa, että sen julkinen liikenne on Australian paras. Se on äärimmäisen kattava ja helppo. Raitiovaunulla on vain yksi linja, joka kulkee kaupungin läpi aina pohjoisesta keskustan poikki ja länteen Glenelgin rannalle asti. Ratikan lisäksi kaupungissa on laaja bussiverkosto. Hienointa Adelaiden julkisesta liikenteestä tekee se, että ydinkeskustassa ratikka on kaikille ilmainen. Siis maksuton! Ei kovin montaa pysäkkiä, mutta kuitenkin. Lisäksi keskustan reunoja kiertää ilmainen bussilinja. Siis sekin maksuton! Vau! Me ostimme ratikkaliput, koska lähdimme keskustan ulkopuolelle. Lippu maksoi 3 taalaa per napa (n. 2,40€) yhteen suuntaan, mikä oli halpa, kun matka kesti kuitenkin n. 30min. Kyllä voitaisiin ottaa mallia Suomessa Adelaiden liikenteestä...

Glenelgin kaupungintalo

Noin puolen tunnin ratikkamatkan jälkeen olimme Glenelgissä. Ilma oli mitä mahtavin, kun aurinko porotti pilvettömältä taivaalta ja lämpömittari näytti mukavat 28C. Paikkana Glenelg oli siisti pieni rantakohde, jollaisia löytää Euroopastakin. Muutamat kadut olivat täynnä ravintoloita, kahviloita ja pieniä putiikkeja. Ihmisiä oli paljon, sillä turistien lisäksi tänne saapuvat paikallisetkin viettämään laatuaikaa.

Ratikan päätepysäkki oli Glenelgin rantakadulla.

Tietysti oli tehtävä pakolliset eli kävellä rannalla ja mennä pitkän laiturin päähän ihailemaan maisemia. Merivesi oli n. 23C, joten uimareita ei ollut paljoa. Ja KYLLÄ (joku kuitenkin miettii), täällä on paljon haita ja vieläpä niitä pelottavimpia valkohaita. Täällä on enemmän haita, kuin itärannikolla, sillä vesi on viileämpää ja hait pitävät enemmän viileästä vedestä. Ja EI (nyt joku mietti tätä), emme menneet uimaan :)

Kävelimme pitkin pieniä katuja ja nautimme kiireettömyydestä. Lounasaika tuli ja ostimme herkulliset kalafileet (haita) ja ranskalaiset ja menimme puistoon syömään. Fish n' chips on yksi aussien herkuista, ja niitä saa joka puolelta. Parhaimmat tehdään juuri rantakylissä/-kaupungeissa, joissa kalat ovat tuoreita. Kun olimme syöneet, hyppäsimme taas ratikan kyytiin ja huristelimme keskustaan.

Ratikka vei meidät North Terracelle asti, josta jatkoimme jalan joen varteen. Torres-joki on merkitty yhdeksi päänähtävyydeksi Adelaidessa, joten lähdimme kävelemään sen kaunista rantaa pitkin länteen.

Musta joutsen
Jano yllätti :)

Torres-joki on kuuluisa polkuveneistään ja mustista joutsenistaan. Jälkimmäisten takia kameran muistikortti täyttyi kovaa vauhtia. Jatkoimme pitkin joen rantaa n. kahden kilometrin verran, jonka jälkeen ylitimme sillan ja kävelimme takaisin toista puolta. Joen toiselta puolelta oli hienot näkymät Adelaiden keskustaan.

Ylitimme sillan King William Roadia pitkin ja jatkoimme matkaa keskustan ostoskadulle, Rundle Mallille.

Rundle Mall
Adelaide Arcade täynnä pieniä putiikkeja

Jalat kipeinä suuntasimme jälleen Chinatownin läpi hotellille. Seuraavana päivänä olisi lähtö Adelaidesta kohti uusia paikkoja!