lauantai 16. helmikuuta 2013

Great Ocean Road - part 1

Sunnuntaina 10. helmikuuta herätyskello soi aikaisin ja pakkasimme tavaramme nopeasti. Lähdimme ajamaan heti auringon noustua, kun ilma oli vielä viileä yön jäljiltä. Mitään kovin kuumaa ilmaa ei säätiedotus lupaillutkaan ja aurinko pysyttelisi osaksi pilvien takana. Ihan hyvä ilma ulkoiluun! Warrnambool jäi taakse suunnatessamme itään kohti Allansfordia. Sieltä alkaa yksi Australian tunnetuimmista nähtävyyksistä, Great Ocean Road.

Great Ocean Road kiemurtelee Victorian osavaltion lounais-rannikolla yhteensä 243 kilometrin matkan. Virallisesti se alkaa Torquaysta ja loppuu Warrnambooliin. Koko matkan voi ihailla kauniita maisemia, sillä tie kulkee ihan rannan tuntumassa lähes koko ajan. Matkan varrella on useita nähtävyyksiä, joista kuuluisin on ehdottomasti kivimuodostelmat meressä, 12 Apostolia. Lähes koko rannikko koostuu kalkki- ja hiekkakivestä, jota aallot ovat kuluttaneet ja muodostaneet erilaisia muodostelmia. Great Ocean Roadin rakensi I maailmansodasta palanneet sotilaat vuosina 1919-1932 kaatuneiden toveriensa muistolle. Se onkin maailman suurin sotamuistomerkki.

"Oikea" suunta ajaa Great Ocean Road olisi siis ollut juuri toisin päin kuin miten me ajoimme sen. Monet turistit lentävät Melbourneen ja vuokraavat sieltä auton muutamaksi päiväksi. Me rikoimme sääntöjä vielä ajan kanssa, sillä meillä oli vain yksi päivä aikaa tutustua nähtävyyksiin ja ajaa mutkitteleva tie päästä päähän. Oppaiden ja esitteiden mukaan aikaa olisi hyvä käyttää 2-3 päivää. No. Ei välitetä siitä :)

Koska meillä ei ollut liikaa aikaa käytettävissämme, olimme suunnitelleet hyvin jo edellisenä iltana, mitä haluaisimme nähdä ja tehdä. Muutaman pakollisen nähtävyyden lisäksi valitsimme meitä kiinnostavia kohteita. Kun Great Ocean Road alkoi, jonkin matkaa reitti kulki peltojen välissä ja merestä ei ollut tietoakaan. Kun sitten pääsimme lähelle merta ja näimme ensimmäiset aallot, näky oli mieletön. Heti, kun tuli vastaan kyltti ensimmäisestä näköalatasanteesta, kurvasimme sinne nopeasti. Kyseessä oli Bay of Islands. Kun kävelimme lyhyen reitin näköalatasanteelle, aamuaurinko ja ihana merituuli tuntuivat hyvältä kasvoilla.

Bay of Islands

Maisemat olivat henkeäsalpaavan kauniit! Seisoimme korkean jyrkänteen päällä ja katsoimme suurelle lahdelle ja rannalle, jonne aallot heittivät jatkuvasti paljon vettä. Tämä oli meille ensimmäinen ihmeellinen näkymä Great Ocean Roadilla ja ehdottomasti eniten mieleenpainuva. Seisoimme ihailemassa maisemia niin kauan, että alkoi tulla kylmä, sillä ilma oli vielä aika viileä ja merituuli jaksoi puhaltaa lakkaamatta. Vastahakoisesti lähdimme takaisin autolle, sillä olimme tietoisia tiukasta aikataulustamme.

Lyhyen ajomatkan jälkeen vastaan tuli Bay of Martyrs, jonka luokse parkkeerasimme seuraavaksi. Jälleen kauniita maisemia ja tuhottomasti valokuvia :)

Bay of Martyrs

Taas vähän ajamista hienojen maisemien ympäröimänä ja sitten seuraava pysähdys: The Grotto. The Grotto poikkesi edellisistä paljonkin, sillä tasanteelle piti laskeutua monta rappusta alaspäin, niin että oli lähempänä meren pintaa. The Grotto oli luolamainen rakennelma, jonka aallot ovat muovanneet vuosisatojen kuluessa. Aallot heittivät jatkuvasti lisää vettä The Grottoon ja mekään emme täysin välttyneet kastumasta. Ilma oli täynnä pieniä pisaroita ja kameran linssi sekä aurinkolasit kastuivat hetkessä.

The Grotto

Seuraava pysähdyspaikka oli yksi reitin tunnetuimmista nähtävyyksistä, nimittäin London Bridge. Se on saanut nimensä juuri muotonsa mukaan. Vuosittain aallot kuluttavat sitä lisää. Luin vasta hetki sitten, että tänä päivänä sitä kutsutaankin nimellä London Arch (vaikka paikan päällä kylteissä ja kartoissa ei näin ollut), sillä vain kaari on jäljellä. Vuonna 1990 London Bridgen silta romahti, joka yhdisti sen mantereeseen. Kaksi turistia jäi loukkuun kivimuodostelman päälle, ja heidät pelastettiin helikopterilla. Joka paikassa oli varoituskylttejä, että kallioiden päällä ei saa kiivetä, koska ne voivat yhtäkkiä romahtaa. Pitää pysyä merkityillä poluilla. Onneksi luin tuosta vasta reissumme jälkeen, sillä muuten olisi ehkä pelottanut kävellä siellä :)

London Bridge (tai London Arch?)
Kaukana näkyy Great Ocean Road

Vähän matkan päässä London Bridgestä on The Arch, joka jatkaa samaa kaariteemaa. The Archille oli vähän kävelemistä ja taas laskeuduttiin vähän lähemmäksi merta. Kun olimme London Bridgellä, aurinko meni kokonaan pilvien taakse, joten siksi nämä kuvat ovat niin synkkiä. Aurinko oli myös aika matalalla vielä, kun oli vasta aamupäivä.

The Arch

Jotain hyvää keksimme siitä, että ajoimme Great Ocean Roadin "väärään" suuntaan: ei ruuhkia nähtävyyksillä! Vasta puolenpäivän jälkeen alkoi tiellä näkymään enemmän autoja ja nähtävyyksien parkkipaikoilla oli kuhinaa. Vasta 12 Apostles oli ruuhkainen paikka, ja siellä joutui jo vähän odottamaan, että pääsi hyvään kohtaan ottamaan valokuvia. Great Ocean Road on melko auto-onnettomuusaltis, sillä monet turistit ajavat siellä ensimmäistä kertaa koko Australian vierailullaan. Kuten sanottu, monet vuokraavat auton Melbournesta ja ajavat reitin. Koska Australiassa ajetaan "väärällä" puolella tietä ja autoa, niin se aiheuttaa vielä suuremman riskin kolareille Great Ocean Roadilla. Jokaisen nähtävyyden parkkipaikalta lähdettäessä sekä karttojen kulmissa oli kyltit: "Muista ajaa vasemmalla puolella!". Me todistimme kaksi läheltäpiti-tilannetta!

Seuraavaksi tuli vastaan Port Campbellin pieni kaupunki. Jatkoimme suoraan eteenpäin ja seuraava pakollinen pysähdyspaikka oli Loch Arch Gorge. Tämä alue Great Ocean Roadilla luokitellaan Ship Wreck Coastiksi, sillä täällä sadat laivat ovat haaksirikkoutuneet muutamassa vuosisadassa. Tunnetuin kohta on Loch Arch Gorge, jossa suuri alus tuhoutui osuessaan kallioihin 1800-luvulla. Meri myrskysi tällä kertaa niin voimakkaasti, että emme erottaneet hylkyä vedestä. En ole täysin varma, olisiko sitä voinutkaan erottaa vai onko se liian syvällä.

Loch Arch Gorge. Laivan hylky makaa meren pohjassa tuon kivimuodostelman päässä.

Ihmisiä alkoi olla jo enemmän, kun lähestyimme 12 Apostolia. Loch Arch Gorgelta oli vain lyhyt matka Great Ocean Roadin tunnetuimpaan ja kuvatuimpaan nähtävyyteen...