sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Great Ocean Road - part 2

Matka pitkin Great Ocean Roadia jatkui. Seuraavaksi kartan mukaan tuli The Twelve Apostles Marine Park, koko reitin varmasti tunnetuin nähtävyys. Käännyimme tieltä pois kohti suurta parkkipaikkaa, joka oli jo lähes täyteen pysäköity. Jätimme auton parkkiin ja kävelimme inforakennuksen ohi kävelytielle, joka johti merelle.

Apuva!

The 12 Apostles on ryhmä kalkkikivestä muodostuneita pylväitä, jotka seisovat meressä Port Campbellin kansallispuistossa. Pylväät ovat muodostuneet eroosion seurauksena. Eteläisen jäämeren kovat olot ovat muokanneet pylväät asteittain: ensin pehmeään kalkkikiveen muodostui luolia, sitten kaaria ja lopulta kaaret romahtivat ja lopulta jopa 45m korkeat kivipylväät jäivät jäljelle. Vuonna 1922 kivipylväät nimettiin turismin takia "The Apostles" ja vähän myöhemmin nimi muutettiin "The Twelve Apostles". Paikalla on ollut vain yhdeksän pylvästä, vaikka nimi väittääkin muuta. Vuonna 2005 yksi 50m korkea pylväs romahti, ja jäljelle jäi vain kahdeksan pylvästä, jotka seisovat paikallaan vielä tänä päivänä. Eroosio jatkuu pysähtymättä ja kuluttaa pylväiden alareunaa n. 2cm vuosittain. Aallot jatkavat myös kallion kuluttamista, joten tulevaisuudessa odotetaan syntyvän uusia pylväitä.

Näköalatasanne

Osa apostoleista seisoo tasanteen toisella puolella.

Kuin ihmeen kaupalla aurinko tuli esiin juuri, kun pääsimme ensimmäiselle näköalatasanteelle. Otimme varmasti enemmän kuvia kuin jaksamme ikinä katsoa läpi... Varmaan turha edes todeta, että maisemat olivat henkeäsalpaavan kauniit ja jopa taianomaiset. Edes sadat ympärillä parveilevat turistit eivät haitanneet tunnelmaa, sillä tilaa oli sopivasti kaikille. Ihailimme näkymiä kaikilta tasanteilta ennen kuin lähdimme takaisin autolle. Tämä hetki kruunasi koko mielettömän päivän!

Maisemia autosta :)

Autossa istui pelkääjän paikalla jälleen erittäin innostunut henkilö, joka napsi kuvia jatkuvasti matkan edetessä. Kuski välillä ärisi jotain muistikortin koosta sekä siitä tosiasiasta, että kukaan ei jaksa editoida satoja autosta napattuja kuvia. Innostunut henkilö ei välittänyt kuskista, vaan räpsi kuvia entistä nopeammin :) Seuraavaksi heti 12 Apostles jälkeen tuli Gibson Steps. Ne olivat jyrkät ja pitkät kallion seinämää pitkin kiemurtelevat portaat autiolle rannalle.

Ranta Gibson Steps -portaiden alapuolella

Kun lähdimme taas itään Gibson Stepsien jälkeen, Great Ocean Road poikkesi taas sisämaahan. Reitti kulki metsien ja peltojen läpi. Alue kuului Cape Otwayn kansallispuistoon. Poikkesimme Great Ocean Roadilta niemen kärkeen, jossa oli tunnettu Cape Otwayn majakka. Olimme lukeneet jo edellisenä iltana netistä, että majakan nähdäkseen täytyy maksaa n. 18$ (eli n. 15€) sisäänpääsymaksu, jotta pääsee majakkaan sisälle ja jopa ihailemaan sitä ulkopuolelta. Jos haluaisi syödä majakan kahvilassa, pitäisi silti maksaa sisäänpääsymaksu. Summa kuulosti suurelta, joten päätimme jo etukäteen, että emme mene majakalle. Oppaissa suositeltiin kuitenkin edes ajamaan pieni tie majakalle, sillä se on täynnä villejä koalia. Tietysti koalat kiinnostivat, varsinkin kun olemme tottuneet näkemään niitä vain eläintarhoissa, joten halusimme ajaa tien päähän. Emme ehtineet ajamaan kauaa, kun näimme jo auton pysähtyneenä tien reunaan ja ihmiset katselemassa puiden oksille. Pysäköimme joukon jatkoksi ja hyppäsimme autosta ulos. Siellä oli kaksi koalaa katselemassa meitä puun oksilta! Olimme innoissamme, sillä niitä on vaikea nähdä villinä. Jatkoimme pienen kuvaushetken jälkeen matkaa ja seuraavat sadat metrit ajoimmekin sitten hitaasti ja jatkuvasti pysähdellen. Koalia oli joka puussa! Suurin osa niistä nukkui, mutta muutamat touhusivat oksilla omiaan ja mm. mussuttivat eukalyptuspuun lehtiä. Kameran muistikortti täyttyi nopeasti :)

Kukkuu!

Yksi aussinainen oli todella innoissaan koalista ja sanoi, että olemme onnekkaita, että näimme villejä koalia. Hän sanoi, ettei ole koskaan 41-vuotisen elämänsä aikana nähnyt villiä koalaa, kun niitä on vaikea bongata. Hän kertoi myös, että oli 4 vuotta aikaisemmin tuonut suomalaiset ystävänsä samaan paikkaan katsomaan koalia, mutta niitä ei näkynyt yhtään. Hän käski meidän olla iloisia, ja niinhän me olimmekin :)

Seuraavaksi ajoimme Apollo Bayhin ja söimme lounaaksi kalaburgerit. Sieltä matka jatkui nopeasti eteenpäin, sillä olimme kuluttaneet jo vähän liikaa aikaa joillakin nähtävyyksillä. Meidän piti ehtiä Melbournen hotelliin klo 18.00, joten aikaa ei ollut enää paljoa. Pari pysähdystä halusimme vielä tehdä. Seuraava oli Great Ocean Road Memorial Acrh. Se on muistomerkki I Maailmansodassa kaatuneille ja siellä on tauluja, joissa kerrotaan Great Ocean Roadin rakentamisesta.

Great Ocean Road Memorial Arch

Viimeinen pysähdyspaikka, jonka halusimme nähdä, oli Aireys Inletissä oleva majakka, Split Point Lighthouse. Jätimme auton kukkulan alapuolelle parkkiin ja kävelimme pienen tien ylös. Oli muuten aika kova kiipeäminen! Emme ehtineet mennä majakkaan sisälle (enkä ole varma, olisiko sinne edes päässyt), vaan tyydyimme ihailemaan sitä vähän matkan päästä.

Split Point Lighthouse

Great Ocean Road olisi jatkunut vielä muutaman kilometrin Torquayhin, mutta koska kello oli jo paljon, lähdimme seuraavasta risteyksestä kohti isoja teitä Melbourneen. Matka Melbourneen kesti enää n. 1-1,5h ja olimme hyvään aikaan perillä. Pienen hakemisen jälkeen hotellikin löytyi ja pääsimme lepäämään. Kaupunkia emme jaksaneet lähteä katselemaan, vaan kävimme vain nopeasti lähellä hotellia syömässä ja sitten kaaduimme väsyneinä sänkyyn. Piti kerätä voimia seuraavaan päivään, jolloin menisimme valloittamaan kokonaan meille uuden kaupungin :) Koko päivän ajokilometrit olivat n. 400 ja aikaa ajamiseen kului melkein 6,5h.

Hehe, sain kyltistä juuri ja juuri kuvan :)

Laitetaan tähän loppuun vielä jonkinlaista arviota Great Ocean Roadista. MAHTAVA! Jos kukaan koskaan matkustaa Melbourneen, niin Great Ocean Road on kyllä ehdottomasti must-see. Auton vuokraus Melbournesta ei maksa paljoa, sillä reitti on helposti ajettavissa 1-2 päivässä, nopeudesta riippuen. Melbournesta lähtee myös lukuisia erilaisia järjestettyjä retkiä Great Ocean Roadille, jos ei halua itse ajaa tai haluaa muuten vain nauttia opastetusta kierroksesta. Joka tapauksessa, kuvat eivät tee oikeutta Great Ocean Roadin mahtaville nähtävyyksille ja mielettömille maisemille! Olemme ajaneet Australiassa tähän asti n. 14 000km ja tämä n. 250km matka oli ehdottomasti kaikista teistä hienoin ja mieleenpainuvin. Hyvänä kakkosena tulee Alpine Way Australian Alpeilla, mutta siitä sitten lisää vähän myöhemmin :)