maanantai 3. joulukuuta 2012

Kiana day 1

Varasimme jo viikko sitten purjehdusretken Kiana-purjeveneelle. Retki kesti kolme päivää ja kaksi yötä. Kiana on kaunis 18,5m pitkä purjevene, joka rakennettiin 90-luvulla juuri riuttaretkiä varten. Se on täysin itsenäinen alus sukeltajille, koska sillä on kaikki sukellusvälineet, oma kompressori ja ammattitaitoiset sukelluskouluttajat. Kianan retkellä on aina maksimissaan 14 vierasta sekä kolme miehistön jäsentä. Valitsimme Kianan juuri tästä syystä, sillä kilpailevilla aluksilla vieraita on jopa huimat 32. Toisilla aluksilla ei myöskään välttämättä pääse sukeltamaan, koska monilla ei ole tarvittavia välineitä.

Kolmen päivän aikana on tarkoitus, että Kiana kuljettaa vieraat Whitsundayn saarelle Whitehaven Beachille sekä ulommalle koralliriutalle sukeltamaan. Jos ei omista sukelluslupaa (Padia), niin pääsee silti kokeilemaan sukeltamista jopa neljä kertaa. Ensimmäinen sukellus on kaikille ilmainen ja se on ns. introsukellus, jossa käydään läpi perusteet ja harjoitellaan matalassa vedessä laitteiden käyttöä.

Meidän lähtö Kianalla oli perjantaina klo 8.00. Saavuimme Abel Pointin satamaan hyvissä ajoin kassit pakattuna. Mukana meillä oli vain tärkeimmät eli uimapuku, pyyhe, vaihtovaatteet, hygieniavälineet, aurinkorasva, hattu sekä vähän käteistä. Ainiin ja tietysti hyvä kirja, ettei aika kävisi pitkäksi! Odotimme satamassa muutaman hetken ja ihmisiä alkoi kerääntyä paikalle. Kianan omistaja tuli toivottamaan meidät tervetulleeksi seikkailuun ja saattoi meidät pitkien satamalaiturien poikki veneelle. Nousimme Kianan kyytiin ja samantien tunsimme olomme kotoisaksi. Jokainen ohjattiin viemään tavaransa omiin punkkiin ja sitten keräännyimme kaikki takakannelle. Miehistö esitteli itsensä: Chris oli meidän kapteeni, Wayne Abraham sukellusopettaja ja Jessie kokki. Lähdimme satamasta kohti Whitsunday Islandia ja Wayne kertoi samalla, mitä kaikkea meidän seikkailu pitäisi sisällään.

Tutustuimme Kianalla moneen uuteen ihmiseen. Vieraita oli kaikkialta ja olimmekin koko porukalla ihmeissämme, kuinka kirjava joukko meitä olikaan. Meidän lisäksi vieraita oli 12: neljä oli Yhdysvalloista (kolme L.A:sta ja yksi New Yorkista), kaksi Saksasta, kaksi Sveitsistä, kaksi Chilestä, yksi Columbiasta ja yksi Isosta-Britanniasta. Miehistöstä vain kapteeni oli aussi ja kaksi muuta oli Uudesta-Seelannista.

Kiersimme Whitsunday Islandin toiselle puolelle Hook Islandin puolelta. Kaksi saarta erotti toisistaan vain pieni kapea väylä. Whitsunday Islandin toisella puolella on maailmankuulu ranta Whitehaven Beach ja sinne me suuntasimme. Kiana jäi odottamaan meitä pieneen lahteen saaren itäpuolella, kun hyppäsimme kumiveneeseen, joka vei meidät rantaan.

Korallimeren vesi on uskomattoman kirkasta ja puhdasta. Joka paikasta tuntui näkevän pohjaan asti, vaikka vettä olisi kymmeniä metrejä. Kumivene vei meidät pieneen kivikkoiseen rantaan. Lähdimme kävelemään Waynen kanssa polkua pitkin metsään. Whitsunday Island on kokonaan luonnontilassa ja se on rauhoitettua luonnonpuistoa. Tunnelma oli uskomaton, kun kävelimme mäkeä ylös tietämättä, mitä odottaa.

Kun olimme kävelleet vartin verran kuumassa auringon paisteessa, odotuksemme palkittiin ja edessämme avautui huikeat näkymät Whitehaven Beachille. Whitehaven Beach on 7km pitkä hiekkaranta, joka on kuuluisa puhtaan valkoisesta ja erittäin hienosta hiekastaan. Missään muualla maailmassa ei ole samanlaista hiekkaa. Se on 98% puhdasta kvartsia, joka antaa sille sen ominaisen valkoisen värin. Mistään lähistöltä ei ole löydetty samanlaista maaperää, joten on arveltu, että hiekka on muodostunut tuhansia vuosia sitten. Ominaista hiekalle on myös sen viileä lämpötila jopa kuumana päivänä. Siinä voi kävellä helposti paljain jaloin, eikä se polta jalkoja.

Kävelimme alas näköalatasanteelta ja pitkin valkoista hiekkarantaa. Wayne johdatti meidät pikku metsän läpi pienelle rannalle, jossa vietimme pari tuntia uiden ja rentoutuen. Rannalla ei ollut ketään muuta, joten se tuntui ihan kuin meidän yksityisalueelta.

Goanna-lisko metsässä

Palasimme samaa reittiä takaisin pienelle rannalle, josta Jessie haki meidät kumiveneellä Kianalle. Loppupäivä meni purjehtiessa yöpymispaikkaan Hook Islandille sekä Waynen opettaessa meille laitesukelluksen alkeita. Seuraavana aamuna olisi aikainen herätys ja ensimmäiset sukellukset!

Yövyimme Butterfly Bayssa Hook Islandin pohjoispuolella.

1. Voi että!!! :O Mä oon aivan sanaton!!! MIKÄ RANTA!!!

T: No tiedätte varmaan kuka... eli siis Sofia :D

1. Hahaa :D Ranta oli paras ikinä eikä kuvat tee sille oikeutta ;)