tiistai 4. joulukuuta 2012

Kiana day 3

Kolmas ja samalla viimeinen päivämme Kianalla alkoi samoissa merkeissä kuin toinen päivä. Heräsimme auringonnousun aikaan klo 5.30 ja aamiaisen jälkeen kaikki hyppäsivät mereen. Osa lähti sukeltamaan ja osa jäi pinnalle snorklaamaan. Meillä oli pari tuntia aikaa snorklata riutalla ennen kuin Kiana lähtisi pitkälle matkalle takaisin kohti Airlie Beachiä.

Anakonda III yöpyi meidän vieressä.

Tutkimme riuttaa viimeistä kertaa tällä porukalla. Kun kaikki olivat takaisin veneessä, kapteeni ohjasi Kianan kohti mannerta. Tänään aallot olivat pieniä ja tuuli liian heikko purjehdittavaksi. Onneksi Kianassa oli moottori ja pääsimme hyvää vauhtia eteenpäin. Tällä kertaa menimme Hook Islandin ja Hayman Islandin välistä. Whitsundayn saaristo on niin kaunista! Matka ulkoriutalta takaisin mantereelle kesti n. 5,5 tuntia, jonka aikana söimme lounasta ja nautimme auringosta Kianan etukannella. Ennen kuin saavuimme Abel Pointin satamaan, pakkasimme kassimme ja keräännyimme takakannelle muistelemaan porukalla reissun kohokohtia. Wayne piti liikuttavan puheen kiittäen meitä, että lähdimme Kianan matkaan. Lopuksi hyvästelimme jokaisen ja varsinkin Kianan, joka oli mieletön purjealus.

Kaunis Kiana

Kiana saapui satamaan 15.00 ja hieman edellä aikataulua, joten meillä oli yli 50min aikaa ennen kuin paikallisbussi tulisi ja veisi meidät majapaikkaamme. Jätimme ennen matkaa auton ja kaikki tavarat säilytykseen caravan parkkiin, jossa olimme jo melkein viikon asuneet. Siellä työntekijät olivat supermukavia ja antoivat meille säilytyksen ilmaiseksi. Varasimme etukäteen mökin yöksi retken jälkeen, jotta meidän ei tarvitsisi pystyttää telttaa yhdeksi yöksi. Muutenkin mukava nukkua veneen jälkeen oikeassa sängyssä telttapatjan sijaan ja päästä omaan suihkuun.

Koska bussin tuloon oli vielä aikaa ja mieli oli virkeä, päätimme kävellä satamasta Airlie Beachin keskustaan. Matkaa oli vain reilu kilometri, mutta mäkisessä maastossa ja auringon paahteessa se tuntui pidemmältä. Tarkoitus oli odottaa samaa bussia keskustassa, mutta kun pääsimme sinne, kello oli vielä niin vähän, että päätimme jatkaa matkaa. Lopulta kävelimme keskustasta majapaikkaamme koko matkan ja ehdimme vielä hyvin ennen bussia. Matkaa kertyi satamasta yhteensä n. 3,5km. Meidät toivotettiin tervetulleiksi caravan parkin vastaanotossa, ja saimme tavarat ja auton takaisin. Kun pääsimme mökkiin, oli ihanaa kaatua sängylle ja vain levätä. Oli mieletön matka ja mahtavat kolme päivää!