keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Eka ilta Sydneyssä

Viime viikon maanantaina olimme vihdoin Sydneyssä. Kun saimme kannettua kaikki kassit 14. kerrokseen hotellihuoneeseen, hengähdimme hetken ennen kuin lähdimme kävelemään kohti keskustaa. Meidän hotelli (Cambridge Hotel) sijaitsi siis n. 1,5-2 kilometrin päässä Sydney Harbourista ja ihan ydinkeskustasta. Alue oli nimeltään Surrey Hills, ja se on yksi Sydneyn boheemeista kaupunginosista. Siellä on paljon pieniä kahviloita, ravintoloita ja putiikkeja siellä täällä. Meidän hotellin vieressä oli poliisiasema, joten se oli myös rauhallista seutua.

Punainen nasta on meidän hotellin kohdalla!

Kartasta vähän: Tämä on Sydneyn keskusta. Tuo suuri vihreä puistoalue on Royal Botanic Gardens ja pienempi vihreä alue sen alapuolella on Hyde Park. Kuuluisa Harbour Bridge on tietysti tuo oranssi silta kaupungin pohjois-osassa ja sen vieressä on haaleammalla piirretty meren alittava tunneli, jota pitkin ajoimme keskustaan. Oopperatalo sijaitsee Royal Botanic Gardensin vasemman puoleisessa niemessä.

Autojen päällä kulkee junakisko, jota pitkin kulkee lyhyttä reittiään MonoRail.

Kävimme viimeksi Sydneyssä alkuvuodesta 2010. Se oli Ericille jo toinen kerta ja minulle ensimmäinen. Tällä kertaa halusimme kiertää paikkoja, jotka jäivät viimeksi vähemmälle huomiolle. Viime kerralla meillä oli liput sellaiseen Sydney Explorer -bussiin, joka toimi periaatteella hop on/hop off. Se oli todella hyvä silloin, kun varsinkin minulle kaupunki oli uusi. Sydneyssä on paljon nähtävää, mutta varsinaisia "nähtävyyksiä" on vähemmän kuin esim. Lontoossa tai Pariisissa. Nähtävyydet ovat myös aika kätevästi lähellä toisiaan, joten kävellen näkee paljon. Julkinen liikenne on myös oikein hyvä, sillä bussien lisäksi käytössä on metro, MonoRail (joskin todella lyhyt kierros ydinkeskustassa), raitiovaunut (ei aivan keskustassa) ja lautat. Busseilla pääsee parhaiten paikasta toiseen, sillä metro ei kata koko kaupunkia (esim. meidän hotellin lähin asema oli Hyde Parkin kulmassa). Taksit ovat Sydneyssä erittäin kalliit (koko maailman tilastoissa kaikista kalleimmat!).

Kauppakeskus Westfield

Tavaratalo Myer

Kävelimme hotellilta ensin luoteeseen päin Pitt Streetin luokse ja jatkoimme sitä pitkin pohjoiseen. Pitt Street on George Streetin ohella yksi Sydneyn keskustan pääkaduista. Niiden varrella on lukuisia ravintoloita ja kauppoja sekä osa Sydneyn nähtävyyksistä. Molempia pitkin pääsee suoraan satamaan ja Circular Quay -lauttaterminaaliin. Kauppoja Sydneyssä on tietysti paljon, kuten kaikissa suurkaupungeissa. Hauskaa on se, että kaikki merkit ja brändit ovat ihan erilaisia Australiassa kuin Suomessa (tai Euroopassa). Meillä onkin ollut välillä hankaluuksia löytää jotain tiettyä, sillä kauppojen nimet eivät sano meille mitään. Hieno kauppakeskusketju on Westfield (joka löytyy myös Lontoosta). Siellä on halpojen ketjuliikkeiden lisäksi kalliiden luksusmerkkien liikkeitä. Suuria tavarataloketjuja Australiassa on useita, hienoimmat (paikalliset Stockmannit) ovat Myer ja David Jones. Muistamme ikuisesti sen, kun juoksimme viimeksi Sydneyssä etsimässä halpoja aurinkolaseja ja poikkesimme David Jonesin ovista sisään. No. Tiesimme heti, kun astuimme sisään, että nyt ollaan väärässä paikassa. Keskellä aukiota mies soitti isoa mustaa flyygeliä frakki päällä. Meillä oli shortsit ja sandaalit jalassa ja naamat punaisina juoksemisesta ja kuumuudesta. Lähdimme äkkiä pois...

Strand-kauppakuja täynnä pieniä putiikkeja.

Kävelimme Pitt Streettiä pitkin satamaan asti. Ilma oli mitä mainioin ja merituuli teki hyvää pitkän päivän jälkeen. Circular Quay -lauttaterminaalin vierestä pääsee kävelemään Harbour Bridgelle asti ja toista puolta kävelemällä pääsee oopperatalolle. Tänään tyydyimme ihailemaan molempia pienen välimatkan päästä satamasta käsin.

Satamassa on aina joku luksusristeilijä ankkuroituna samassa paikassa.
Oopperatalo

Harbour Bridge

Ibis on roskisdyykkari :)

Kiertelimme satamassa nauttimassa hienoista maisemista ja kiireettömästä olosta. Sitten jatkoimme matkaa takaisin etelämpään katuja pitkin. Kiertelimme isoja ostoskatuja sekä pieniä katuja, joissa oli paljon ravintoloita ja kahviloita, ilman sen kummempaa päämäärää.

3-kerroksinen Applen kauppa!

Sydneyssä on paljon hienoa arkkitehtuuria.

Jossain vaiheessa hämärän hiipiessä paikalle alkoi vatsa kurista niin kovaa, että oli pakko etsiä ruokapaikka. Vannoutuneina aasialaisen ruuan ystävinä löysimme kivan japanilaisen sushi-ravintolan ja saimme sieltä varmaan viimeisen vapaan pöydän. Australiassa on paljon sellaisia sushi-ravintoloita, joissa valmiit annokset kulkevat liukuhihnaa pitkin asiakkaiden vierestä ja asiakas saa itse poimia erilaisia pieniä annoksia hihnalta syödäkseen. Lopulta tarjoilija laskee tyhjät lautaset ja antaa laskun. Hauska systeemi! Varsinkin, kun täällä sellaiset paikat ovat niin suosittuja, että tietää annosten olevan tuoreita ja hyviä.

Hotaru Sushi

Herkullisen illallisen jälkeen lähdimme kävelemään takaisin hotellille. Sydneyn kadut tuntuvat niin kotoisilta, kun kolme vuotta aiemmin kävelimme kaikki paikat ristiin rastiin. Tämä on yksi niistä paikoista, jonka tuntee omakseen, vaikka olisi vuosia poissa!