torstai 24. tammikuuta 2013

Sydney day 3

Bussipysäkillä

Kolmas kokonainen päivä Sydneyssä lähti käyntiin aamupalalla hotellihuoneessa. Olimme ostaneet edellisenä iltana aamupalatarvikkeita, jotta voisimme välttyä kalliilta aamiaiselta ravintolassa. Nerokasta! Aamupalan jälkeen tiesimme tarkalleen, minne lähtisimme: Bondi Beachille. Kävimme Bondi Beachilla viimeksikin, kun olimme Sydneyssä, mutta silloin meiltä jäi tekemättä tärkeä turistijuttu: Bondi-Bronte walk. Ostimme 7eleven-kioskista bussiliput Bondille ja kävelimme pysäkille odottamaan bussia. Meidän ei tarvinnut odottaa kuin 10 minuuttia, sillä Sydneyssä bussit kulkevat tiheään.

Aussit tietävät suomalaiset monesta asiasta, mm. Finlandia-vodkasta :)

Bussimatka kesti n. 30 minuuttia ja jäimme pois Bondin pääkadulla. Ilma oli edellisen päivän tapaan vähän viileä ja todella pilvinen. Meillä oli mukana pyyhkeet ja uikkarit, mutta meri tuntui niin kylmältä, että päätimme jättää uimisen toiseen kertaan.

Parempaa karttaa en löytänyt. Tässä näkyy kuitenkin tärkeimmät, eli Bondi (nro 2), Tamarama (nro 7) ja Bronte (nro 8).

Bondin pääkatu

Bondi Beach on yksi maailman tunnetuimmista rannoista ja se on ollut jo kauan yksi Sydneyn suosituimmista nähtävyyksistä. Se vetää puoleensa auringonottajien ja uimareiden lisäksi paljon surffareita. Bondi sijaitsee 7 kilometriä itään Sydneyn keskustasta. Se on n. kilometrin pituinen hiekkaranta ja sen vieressä on useita suosittuja kahviloita, ravintoloita ja hotelleja, joista on upeat näköalat rannalle. Kesäkuukausina uimareiden turvana on rannan lähistöllä haiverkko ja haihavainnot ovatkin siellä erittäin harvinaisia. Bondilla työskentelee iso joukko hengenpelastajia, jotka ovat voittaneet monia palkintoja taidoillaan. Pitkä ranta on tunnettu voimakkaista virroistaan, ja uiminen muissa kuin lipuin merkityissä kohdissa on vaarallista. Voimakas virta vie uimarin nopeasti mukanaan ja siksi hengenpelastajat ovat erityisen tärkeitä Bondilla. Heillä riittää jatkuvasti töitä, kun varsinkin turistit eivät kuuntele ohjeita, vaan uivat vaarallisissa kohdissa.

Hengenpelastajat vahtivat jatkuvasti meressä polskivia ihmisiä.

Bondi on aboriginaalien kieltä, ja se tarkoittaa kivien päällä rikkoutuvaa vettä tai sen ääntä. Bondi oli alunperin yksityistä aluetta ja rannasta tuli julkinen vuonna 1882.

Kävelimme rantaa pitkin ensin pohjoiseen ja sitten takaisin etelään. Juttelimme hetken yhden hengenpelastajan, Terryn, kanssa ja otimme paljon valokuvia rannalta. Kun olimme kierrelleet tarpeeksi ja tietysti upottaneet varpaamme viileään (vain 19C) rantaveteen, päätimme lähteä kävelemään kuuluisaa reittiä pienemmille rannoille, Bondi-Bronte Walk. Reitti on n. neljän kilometrin pituinen ja se kulkee Bondilta pienemmille rannoille ja lopulta läheiselle Bronte Beachille.

Maailman kaunein pikkulintu!

Bondin eteläosassa on kauniita kiviä ja kalliota.
Ihana!

Kävelyreitti kulki henkeäsalpaavan kauniiden maisemien keskellä ja kävelimme todella hitaasti, koska jokainen kohta piti tallentaa kameran muistikortille. Reitti mutkitteli erilaisten kallioiden välistä, joita meri ja aallot olivat muokanneet ja kaivertaneet. Kävelimme jatkuvasti ylös ja alas mäkistä maastoa. Tie oli täynnä turisteja ja lenkkeilijöitä, sillä tämä on todella suosittu kävelyreitti. Viileämpi ilma sai myös useat paikalliset lenkille.

Infotaulu Bondin historiasta. Kuvan saa suuremmaksi klikkaamalla sitä.

Reitti oli täynnä hienoja näköalatasanteita ja meidän piti tietysti käydä niistä jokaisessa.

Ennen Bronte Beachiä vastaan tuli pikkuinen Tamarama Beach. Bondi on suosittu varsinkin turistien keskuudessa, mutta paikalliset käyvät pienemmillä ja syrjäisemmillä Brontella ja Tamaramalla uimassa ja surffaamassa.

Ranta oikealla on Tamarama ja vasemmalla Bronte.

Tamarama Beach

Kun pääsimme Brontelle, vatsaa kurni ja kävelimme heti katsomaan rannan vieressä olevia pieniä ravintoloita. Otimme yhdestä mukaamme herkulliset kalahampurilaiset ja menimme takasin rannan puolelle syömään. Parhaat kalaburgerit ikinä! Niissä oli kunnon kalafileet, eikä mitään kammottavia kalapuikkoja.

Bronte Beach

NAM!

Burgerien jälkeen nappasimme bussin Bronte Beachin edestä ja palasimme takaisin Sydneyn keskustaan. Oli aika pitää taas lepohetki hotellissa ennen iltaa...