keskiviikko 2. tammikuuta 2013

South Stradbroke Island

Joulupäivän aamuna nousimme aikaisin ylös ja lähdimme kalastamaan South Stradbroke Islandille Ericin sedän ja serkun kanssa. Ajoimme veneellä Broadwater-lahden poikki saareen n. kahden kilometrin matkan. Vedimme veneen hiekalle ja otimme kaikki kalastusvälineet mukaan. Meidän piti kävellä 15 minuuttia saaren toiselle puolelle, jotta pääsimme kalastamaan avomerelle. South Stradbroke Island on asuttamaton ja lunnon tilassa oleva saari. Siellä on ainoastaan leirintäalue ja siellä täällä varsinkin kalastajia.

Menimme avomeren puolelle "beachi kalaan", koska sieltä saa paremmin hyviä kaloja. Oli laskuveden aika ja meri oli matalimmillaan juuri nyt. Pian se lähtisi taas nousemaan. Heti, kun pääsimme rannalle, Eric ja Rame nappasivat vavat mukaan ja painelivat vesirajaan kalastamaan. Minä jäin JoAnnin kanssa rannalle ottamaan valokuvia ja nauttimaan auringosta. Aallot olivat isoja ja ne löivät voimakkaasti rantaan. Emme edes yrittäneet mennä uimaan, vaan kahlasimme rantavedessä.

Ei mennyt kauaa, kun ensimmäinen kala jäi kiinni, sillä jo toisella vavan heitolla Ericiä onnisti. Se oli herkullinen dart-kala, joita saa kiinni ainoastaan tällä tavalla. Niitä ei melkein koskaan näy myytävänä kaupoissa. Kun kala oli irti ja laitettu talteen, vain yksi vavan heitto ja seuraava kala oli taas kiinni koukussa. Helppoa!

Kaukana siintää Surfers Paradisen tornit.

Eric ja Rame kiskoivat kalaa merestä vuoron perään. Yhtäkkiä Rame viittoi meille, että delfiiniparvi ui ihan lähellä meitä. Ne tulivat selvästi kalaparvien perässä ihan matalaan veteen lähelle rantaa. Lähdimme seuraamaan delfiinejä JoAnnin kanssa hyvien valokuvien toivossa. Jouduimme kuitenkin pettymään, sillä delfiinit uivat koko ajan kauemmaksi rannasta, joten kuvat eivät oikein onnistuneet. Yhtäkkiä kalatkin lakkasivat kiinnostumasta syöteistä ja kalasaalis ei enää kasvanutkaan niin nopeasti kuin aluksi. Voi olla, että delfiinit pelästyttivät kaikki kalat tiehensä...

Delfiinit (nuo pisteet aika keskellä kuvaa). Tämän parempia kuvia ei saatu...
Rame, Eric ja taustalla Surfers Paradise.

Noin kolmen tunnin jälkeen pakkasimme kamppeet ja kalasaaliin mukaan ja lähdimme kävelemään takaisin veneelle. Onneksi vene löytyi sieltä, minne sen jätimmekin. Ajoimme takaisin venerampille, nostimme veneen ylös ja lähdimme autolla kohti kotia.

Kalasaalis tiskialtaassa: yhdeksän dart-kalaa. Nam!