lauantai 19. tammikuuta 2013

Sydney day 2

Keskiviikkona huomasimme jo heti aamusta, että siitä päivästä tulisi täysin erilainen ilman kannalta kuin mitä edellinen, yksi kuumimmista päivistä ikinä Sydneyssä, oli ollut. Lähdimme hotellista aamupalalle, mutta jouduimme palaamaan saman tien takaisin hakemaan pitkähihaisia paitoja. Lämpöä oli vain 19C! Olimme ihan jäässä, kun vielä kylmä puuskainen tuuli osui meihin lakkaamatta. Otimme pitkähihaiset paidat huoneestamme, mutta jätimme kuitenkin shortsit jalkaan ja uhmasimme kylmää. Uskomatonta, miten nopeasti sääolot voivat muuttua! Edellisenä päivänä oli kuitenkin yli 40 astetta kuuma ja tänään vaivaiset 20 astetta.

Ja taas sama kartta... Ajattelin, että on parempi näin, niin voitte seurata kartasta, missä mennään.

Hyde Park
Kapteeni Cook, ensimmäinen eurooppalainen Australiassa.

Ostimme paikallisesta R-kioskista (7eleven) aamupalaksi kolmioleivät ja teetä. Tee lämmitti ihanasti kylmässä ilmassa. Kävelimme Hyde Parkiin ja istuimme puiston penkille syömään. Tänään oli loistava ilma kävellä ja katsella kaupunkia, kun ilma oli vähän viileämpi. Pilviäkin oli sen verran, että aurinko näyttäytyi vain välillä, joten se teki ilmasta vieläkin paremman. Kävelimme Hyde Parkin koillis-kulmaan ja St. Mary's Cathedralin luokse. Se on Sydneyn suurin kirkko ja Australian pisin (!) kirkko (huom! Ei korkein, eikä suurin Australiassa, vain pisin.). Se valmistui vuonna 1882. Kirkossa ei saanut kuvata sisällä yhtään, mikä on aina todella sääli. Se oli todella kaunis ja valtava kirkko ja olisi ollut kiva jakaa kuvia siitä täällä. Ilmeisesti he haluavat vain myydä paljon kalliita postikortteja, kun kukaan ei saa ottaa kuvia...

Eric-roisto otti nopeasti yhden kuvan kännykällään kirkon sisältä...

Kuvissa ei välity niin hienosti kirkon koko, mutta se oli oikeasti jättiläismäinen!

St. Mary's Cathedralilta jatkoimme matkaa pohjoiseen ja pian vastaan tuli Sydney Hospital, Australian vanhin sairaala. Se on Macquarie Streetillä ja se on Sydneyn pääsairaala. Se otettiin käyttöön samassa paikassa vuonna 1811, mutta se perustettiin jo vuonna 1788. Sen erikoisaloja ovat käsikirurgia ja silmät. Sydney Hospital vetää turisteja puoleensa ulkopuolella olevan bronssisen villisika-patsaan avulla. Il Porcellino tuli lahjoituksena Italiasta vuonna 1968. Se on onnea tuova suihkulähde. Uskomuksen mukaan, kun pudottaa kolikon sen sorkkien edessä olevasta aukosta ja hieroo sen kärsää, saa hyvää onnea itselleen. Rahat menevät sairaalan potilaiden hyväksi. Villisian kärsä on vaalentunut ja hioutunut sileäksi, sillä jatkuvasti siellä on joku hieromassa sitä. Kävimme hieromassa kärsää jo vuonna 2010, mutta ei lisäonni ole yhtään pahitteeksi...

Sydneyn kirjasto...
... ja sen lisäsiipi :)

Kiva kävelytie

Jatkoimme sairaalalta kävelyä pohjoiseen ja ohitimme vaikuttavan ja suuren kirjaston. Sitten lähestyimmekin jo niemen kärkeä, merta ja oopperataloa. Sydneyn oopperatalo on varmasti mielipiteitä jakava rakennus, mutta kun sen näkee luonnossa, se on kyllä uskomattoman upea.

Sydneyn lauttaterminaali Circular Quay oopperalta päin kuvattuna.

Harbour Bridge

Sydney Opera House avattiin pitkän kiistelyn jälkeen vuonna 1973. Hallitus järjesti suunnittelukilpailun vuonna 1955, johon osallistui kaikkiaan 233 arkkitehtiä 32:sta eri maasta. Voittaja julistettiin vuonna 1957. Voittaja oli tanskalainen arkkitehti Jørn Utzon. Legendan mukaan tuomaristo oli jo karsinnoissa päättänyt pudottaa Utzonin pois kilpailusta, mutta kuuluisa suomalainen arkkitehti Eero Saarinen sai tuomariston päät käännettyä ja Utzon voitti koko kilpailun. Sydneyn oopperatalo olisi tänä päivänä täysin eri näköinen, jos Utzon olisi pudonnut kilpailusta.

Sydneyn oopperatalo on maailman kiireisin taidekeskus. Siellä esitetään vuosittain 1500 esitystä, joita käy katsomassa 1,2 miljoonaa ihmistä. Esitykset eivät ole pelkkää oopperaa, vaikka rakennuksen nimi siihen viittaakin. Suurimmat yritykset, jotka toimivat oopperatalon katon alla, ovat Opera Australia, The Australian Ballet, Sydney Theatre Company ja Sydney Symphony Orchestra. Esityksiä on siis laidasta laitaan.

Mahtavat "viuhkat" esittävät veneitä, jotka on isketty hiekkaan pystyyn.

Kattorakenteet on päällystetty ruotsalaisilla keraamisilla laatoilla (1 056 006 kappaletta!).
Ne on suunniteltu niin, että ne puhdistavat itse itsensä sateessa.

Kun olimme ihailleet oopperataloa tarpeeksi, jatkoimme kävelyä rakennuksen itäpuolelta jatkuvaa kävelytietä pitkin. Ilma lämpeni mukavasti, kun aurinko pääsi paremmin esiin pilvien takaa. Kävelytie kiertää lahden, kulkee Royal Botanic Gardenin rantaa pitkin ja menee seuraavan niemen, Mrs. Macquaries Pointin kärkeen ja jatkuu sieltä taas rantaa pitkin eteenpäin. Koko matka oli täynnä juoksijoita ja lenkkeilijöitä. Emme tienneet, oliko kyseessä jokin tapahtuma, vai olivatko ihmiset vain tavallista reippaampia, kun ilma oli viileämpi. Sydneyläiset ovat joka tapauksessa erittäin terveitä ja urheilullisia. Joka puolella Sydneytä näkee ihmisiä urheilemassa ja noudattamassa terveellisiä elämäntapoja. Tämä oli muutenkin ensimmäinen paikka Australiassa, missä on todella näkyvissä terveysintoilu, mm. ravintoloissa, ruokakaupoissa, puistoissa ja kaduilla.

Kävelimme Mrs. Macquaries Pointin kärkeen ja ihastelimme maisemia matkalla. Täältä katsomalla kaupunki avautuu niin kauniisti eteen. Niemen nimi tulee kärjessä olevasta Mrs. Macquarie's Chairista, kiveen vuonna 1810 käsin kaiverretusta penkin muotoisesta kohdasta. Se tehtiin New South Walesin kuvernööri Macquarien vaimolle, Elizabethille. Kansantarun mukaan hän istui kivellä päivittäin ja katseli Iso-Britannian laivojen saapumista satamaan.

Emme sitten kuvanneetkaan itse kiveä, vaan pelkkiä kauniita maisemia...
Tämä kuva on Wikipediasta :)

Kävelimme niemen ympäri ja päädyimme lounaalle mahtavaan paikkaan. Se on paikallisten suosima ja maailmallakin tunnettu piirakkakoju, Harry's Cafe de Wheels. Kävimme täällä jo 2010, mutta pakko oli palata, kun täältä saa maailman parhaimmat piiraat! Australiassa syödään paljon "Meat Pies", kuten Britanniassakin, mutta aussit tekevät sen vähän omalla tyylillä. Tänä päivänä kahvilat ja pubit tarjoilevat piiraat lähes millä tahansa täytteellä, mitä vain voi keksiä, mutta se yleisin on naudanlihakastike. Täyte paistetaan uunissa pyöreäksi leivotun taikinakuoren sisällä ja valmiissa piiraassa ulkokuori on vähän rapea ja sisällä oleva kastike sulaa suuhun. Meat Pien on jopa sanottu olevan Australian kansallisruoka :)

Harry's Cafe de Wheels avattiin vuonna 1938. Aluksi se oli vain pieni työnnettävä kärry, mutta nykyisin se seisoo pysyväti Woolloomooloon kaupunginosassa, Sydneyssä. Perustaja Harry "Tiger" Edwards teki piiraistaan maan kuuluja, ja vielä tänäkin päivänä kahvila on nähtävyys. Vuosien ajan kuuluisuudet (mm. Frank Sinatra ja Marlene Dietrich) ovat käyneet syömässä kuuluisaa annosta Tiger Pie, joka on paikan perustajan nimikkoannos. Listalla on paljon vaihtoehtoja (hotdogit lisättiin 70-luvulla lähinnä amerikkalaisten merimiesten iloksi), mutta Tiger Pie on pakko kokeilla.

Tiger Pie. Piiraan sisällä on lihakastike ja isoja naudanlihapaloja. Se tarjoillaan perunamuusin, hernesoseen (paikan toinen kuuluisuus) ja ruskean kastikkeen kanssa. Herkullista!
Ympäri seiniä on valokuvia vuosikymmenien ajoilta kuuluisuuksista syömässä piiraita
Harry's Cafe de Wheelsissa, sekä lehtileikkeleitä paikasta.

Vatsat halkeamispisteissä lähdimme kävelemään suoraan länteen ja kohti Royal Botanic Gardenia. Päätimme poiketa The Domain -puistossa sijaitsevassa taidemuseossa. The Art Gallery of New South Wales (avattiin vuonna 1880) on Sydneyn tärkein ja Australian neljänneksi suurin taidemuseo. Siellä on esillä taidetta Australiasta, Euroopasta ja Aasiasta. Pysyvät näyttelyt ovat kaikille maksuttomia, ja vain vaihtuvaan näyttelyyn on sisäänpääsymaksu. Vietimme museossa muutaman tunnin ja jatkoimme matkaamme kohti hotellia.

The Art Gallery of New South Wales
Taidemuseon aula oli mielettömän kaunis ja valtava!
(Kännykkäkamera vääristää kuvaa ja saa sen näyttämään vinolta!)

Kun pääsimme takaisin hotellille, jalat olivat todella kipeät kaikesta kävelemisestä, jota teimme viimeiset kolme päivää. Sallimme hyvän lepohetken hotellin sängyssä maaten, ennen kuin oli taas aika lähteä kävelemään ydinkeskustaan. Seuraava kohde oli illallinen, ja jälleen kerran löysimme itsemme sushi-ravintolasta. Pakko syödä koko ajan kalaa, kun on Sydneyssä. Se on tuoretta ja hyvää :) Puhumattakaan siitä, kuinka paljon erilaisia kaloja täällä on tarjolla. Lohi on kallista ja aika harvinaistakin, mutta se ei haittaa, kun valinnanvaraa on kuitenkin paljon enemmän kuin Suomessa.

Tässä taas kartta meidän päivän reitistä. Karttaa voi zoomata ja värikkäitä nastoja painamalla näkee paikan nimen.