torstai 3. tammikuuta 2013

Kohti etelää!

Hyvää Uutta Vuotta kaikille! Emme viettäneet vuoden viimeistä päivää mitenkään kovin erikoisesti. Päivällä kävimme keilaamassa JoAnnin kanssa. Jo voitti meidät molemmat vähän liian helposti... Illalla söimme hyvin ja yritimme valvoa h-hetkeen asti. Kun vuosi vaihtui, katsoimme telkkarista Sydneyn jokavuotisen hienon ilotulituksen ja kävimme nukkumaan. Emme jaksaneet lähteä edes Paradise Pointiin katsomaan paikallisten ilotulitusta. Australiassa kaupoissa ei myydä raketteja ja niiden ampuminen on kielletty. Ainoastaan kaupungit lähettävät raketteja ilmaan ja ihmiset kerääntyvät katselemaan. Sydneyssa show on uskomattoman iso (taisi kestää tällä kertaa ainakin 13min!), mutta monet muut kaupungit ovat myös panostaneet niihin. Kuulemma Brisbanessa on myös hieno show.

Halusimme mennä nukkumaan mahdollisimman aikaisin, sillä aamulla odotti taas tuttu auton pakkaaminen. Emme pitäneet kovaa kiirettä pakkaamisen kanssa ja olimme valmiit lähtöön klo 10.30. Vuoden ensimmäinen päivä alkoi siis lähdöllä uuteen seikkailuun!

Tällä kertaa suuntasimme auton kohti etelää. Tarkoitus on ajaa rannikkoa pitkin ja päätyä lukuisiin paikkoihin, suurimpina Sydney, Canberra (Australian pääkaupunki, sisämaassa), Melbourne ja Adelaide. Tämä seikkailu kestää varmasti pidempään kuin matka pohjoiseen. Meillä on suuret suunnitelmat vielä Adelaiden jälkeen, mutta niistä sitten lisää, kun se on ajankohtaista...

Gold Coastilta ajettaessa etelään, pian ollaan hypätty toiseen osavaltioon, New South Walesiin. Ajoimme samaa suurta ykköstietä pitkin, jota menimme myös pohjoiseen. Se kiertää lähes koko Australian ympäri rannikkoa pitkin. Emme tiedä etukäteen, missä pysähdymme tai yövymme, vaan suunnittelemme sitä mukaan, kun matka jatkuu. Ensimmäisenä kiinnostavana paikkana vastaan tuli Byron Bay. Sinne kesti ajaa vain n. 1,5 tuntia Gold Coastilta.

Byron Bay on suosittu niin turistien kuin aussienkin keskuudessa ja se tunnetaan ns. hippikylänä. Se on täynnä rentoja ihmisiä, lomailijoita, surffareita ym. Emme olleet ajatelleet ehkä ihan loppuun asti lähtöpäivää, sillä Byron Bayssa ilmeni mukava ongelma: kaikki paikat TÄYNNÄ. Niin leirintäalueet, hotellit, parkkipaikat kuin kadutkin täynnä ihmisiä ja autoja. Siellä oli selvästi enemmän ihmisiä kuin sinne mahtuu... Juutuimme heti kamalaan ruuhkaan ja heti kun mahdollista, käännyimme ympäri ja ajoimme tiehemme. Byron Bay näytti siinä vilauksessa kivalta paikalta ja päätimme palata sinne vielä jonakin päivänä. Se ei ole niin pitkän matkan päässä Ericin tädiltä, joten sinne palaaminen onnistuu varmasti lähempänä kotiinpaluuta.

Nopea vilaus Byron Bayn rannasta.

Kamalasti autoja joka paikassa!

Jatkoimme matkaa eteenpäin ja saavuimme pian Ballinaan, pieneen kaupunkiin meren rannalla. Olimme ottaneet eväät mukaan Gold Coastilta (itsetehtyä lohipiirakkaa, nam!) ja menimme lounastauolle rantaan. Pienen sisälahden ranta oli täynnä ihmisiä ja varsinkin koiria. Koirat kisasivat rannalla ja polskivat vedessä.

Herkullisen lounaan jälkeen jatkoimme matkaa ja etsimme kartalta mahdollista paikkaa jäädä yöksi. Päädyimme ajamaan Yambaan, pieneen rantakylään. Löysimme yhdestä leirintäpaikasta (taisi olla kolmas missä kävimme kysymässä...) yhden telttapaikan, joka oli ilman sähköä. Ah, telttailun karumpi puoli. Yamba oli myös täynnä ihmisiä. Ei nyt ollut niin järkevästi suunniteltu tämä reissun aloituksen ajoittaminen...